donderdag 25 augustus 2011

DIY: goedkope brake ducts


Brake ducts zijn een goedkope modificatie om de temperatuur van je remmen te verlagen. We gaan niet in op waarom je brake ducts moet gebruiken en of het verstandig is, aangezien we dit al verschillende keren eerder hebben gedaan. We beschrijven enkel verschillende methoden om ze te maken



Inlaat:
De lucht moet ergens vandaan komen. Dit kun je zo gek maken als je zelf wilt. De gemakkelijkste manier om koude lucht aan te trekken is om het bij de voorbumper te halen. Rijd je een auto die veel gebruikt wordt voor de racerij dan kun je doorgaans een kant en klare kit kopen, zoals de duct op deze dc2. Mocht je niet een veel gebruikte auto hebben dan kun je altijd een universeel setje inlaten kopen die je als brakeducts kan gebruiken. Zelfs bedrijfen als autostyle verkopen deze dus dit hoeft niet veel te kosten. Mocht je helemaal op de goedkope toer gaan en je auto is niet geslammed kun je de buis gewoon onder de bumper tywrappen. Je hebt zo niet het voordeel van een venturi effect maar het werd zon 20 jaar geleden zo ook in de racerij gedaan dus wees niet bang dat het zo niet gaat helpen.


Slang:
Je hebt je inlaat geregeld en mooi in de bumper zitten? Ja? Mooi. Dan is het nu tijd om een slang te kopen. The autosportcompany verkoopt bijvoorbeeld een setje nette slangen die hitte bestendig zijn en klaar voor het betere koelingswerk. Koop je deze dan weet je zeker dat je koelingsslangen stevig genoeg zijn en niet zullen smelten. Mocht er niet veel in de buurt van de route komen dat heet wordt zoals radiators of turbo's dan kun je ook altijd nog gaan voor goedkope bebuizing van een airco of wat je kan vinden bij de gamma. Als het stevig en flexibel is dan kun je het doorgaans wel gebruiken.



Bevestiging.
Ok, je hebt je intake in de bumper zitten en een mooie buis die je naar de remmen kan leiden. Wat nu? De volgende en laatste stap is om de buis naar de remmen te richten. Maar let op. Als je geventileerde remmen hebt (hebben de meeste autos tegenwoordig) dan zul je slechts een kant van de remmen koelen terwijl de andere kant warm blijft. Wat je dus het beste kan doen is de buis richten naar het hart van de remmen zodat de gekoelde lucht door de schijf heen gaat. Zodoende heb je het beste resultaat. Zoals altijd kun je hier mooie setjes voor kopen zoals deze carbon begeleiders. Maar goed, dit is geen raketwetenschap dus je kan dit zelf ook net zo goed maken. Een aluminium buis openzagen en buigen zoals op de foto zal zijn werk net zo goed doen. Zorg ervoor dat zowel de buis als de slang niks kunnen raken zoals de remmen, velgen, remleidingen etc and you are good to go. Tijd om te kijken of je remmen daadwerkelijk beter koelen zo :)