donderdag 30 december 2010

Dragracen - Launch tips

De launch van een drag race is doorgaans een van de belangrijkste aspecten en kan zorgen voor winst of verlies als twee autos met vergelijkbaar vermogen gaan racen.
Het hangt ook af je de auto kent. Alles wat je auto veranderd zorgt er ook voor dat de beste manier om je auto launchen verandert. Ook het weer, kwaliteit van het wegdek en dergelijken zorgen ervoor dat de beste manier om de auto te launchen verandert. Oefen daardoor op verschillende plaatsen om uit te vinden wat de beste methode is. Hoe je de auto launched is adhankelijk van twee variablenen; de versnellingsbak, en hoe de auto is aangedreven. 

Als eerste behandelen we de handbak. Als je rijd met een handbak. Als je te veel gas geeft zul je alleen wielspin krijgen. Als je te weinig gas geeft zal de auto uitvallen. Het is de kunst om net genoeg gas te geven zodat de wielen net niet spinnen. Hierdoor heb je de maximale acceleratie. Ook is het niet onverstandig om een dyno run te doen. Elk motorblok heeft zijn eigen pk/koppel kurve en heeft zijn eigen toerenbereik waarop de motor het meeste vermogen heeft. Het is de bedoeling dat je de toeren ten alle tijden binnen dit toerenbereik houd. Over het algemeen zal je het snelst zijn als je de koppeling laat slippen tijdens de launch. Je zal hierbij vermogen verliezen, maar doordat hierdoor geen onnodig wielspin krijgt zul je sneller weg zijn. Hoe veel je de koppeling moet laten slippen hangt af van vele aspecten. Langzamere autos zullen weinig moeite hebben om direct al het vermogen op de weg te krijgen, evenals vierwiel aangedreven autos. Vooral de snellere voor en achterwiel aangedreven autos zullen de koppeling moeten laten slippen. Het beste kun je oefenen door met verschillende toeren te launchen terwijl elke keer de koppeling meer of minder laat slippen. Zo zul je vanzelf merken hoe je het snelste weg komt. 
 
Een ander voordeel van de handgeschakelde auto's is dat je kan powershiften tijdens een race. Een powershift is het schakelen terwijl je volgas blijft geven. Hierbij moet je echter wel snel kunnen schakelen, aangezien je anders te hoog in de toeren komt.

Een automaatbak kan ook gebruikt worden voor dragraces. Hoewel de meeste mensen dit in eerste instantie niet verwachten, is het vrij normaal dat veel pro drag race autos met automaatbakken rijden. Met een automaatbak kan je namelijk een brake-torque launch doen. Tijdens een brake-torque launch houd je de de rem vol ingedrukt met je linkervoet, terwijl je met je rechtervoet het gaspedaal indrukt. Dit zorgt ervoor dat de aandrijflijn al de last draagt van de launch van te voren, waardoor de auto dichter bij zijn koppel en vermogenspieken kan launchen. Dit is ook een handige techniek voor turbo voertuigen, aangezien je hierdoor makkelijk de toeren constant kan houden om de turbo op te spoelen. Doorgaans zorgt een brake-torque launch ervoor dat je de wielen niet laat spinnen, aangezien de automaatbak doorgaans de schokken absorbeert. Hierdoor zul je meer grip hebben tijdens de launch.


Het grootste nadeel van een automaat bak is dat deze doorgaans uit zichzelf niet zo aggressief zullen schakelen als je zou kunnen doen met een handbak. Toch zijn er modificaties die hiermee helpen. Met een stand alone ecu voor de automaatbak kun je zo instellen dat deze altijd op het beste schakelmoment zal schakelen. Sommige automaatbakken met dubbele koppeling kunnen zelfs sneller schakelen als iemand met een handbak. Hierdoor zou je vrij makkelijk een dragrace kunnen winnen tegen dezelfde auto met een handbak.

De aandrijving is ook een belangrijk punt hoe je de auto het beste kan launchen. Voorwielaangedreven autos zullen als eerste de tractie verliezen. Dit komt omdat het zwaartepunt van de auto naar achteren beweegt en er minder druk op de voorwielen komt te staan. Je kan het grotendeels tegen gaan door een wheelie bar op de auto te monteren. De beste manier is om te launchen met weinig gas terwijl je langzaam meer gas geeft. Achterwiel aangedreven autos hebben juist meer tractie terwijl je accelereert.  De vierwiel aangedreven autos hebben doorgaans meer tractie dan ze aan kunnen, waardoor ze bijna volgas kunnen wegrijden. Toch moet je voorzichtig zijn met het gas, want is zeer zwaar voor de motor.
 
Nadat je de auto perfect gelaunched hebt is het een kwestie van de auto op de goede lijn te houden en perfect te schakelen. Nadat je over de finish bent moet je gelijkmatig de rem indrukken en je klaar maken voor de volgende race.
 


click to read in english