maandag 3 januari 2011

Aerodynamica - alles wat je moet weten


Canards zorgen voor downforce op twee manieren. Ten eerste zorgen de canards ervoor dat de lucht omhoog wordt geduwd, wat downforce genereerd. dit is slechts een klein beetje, aangezien de snelheid van de lucht dichtbij de auto veel langzamer gaat dan er verder vandaan. Waar canards meer voor gebruikt worden is het zorgen voor een vortex sie langs de auto glijden en zo de lucht blokkeren om van buiten naar onder de auto te komen. Als deze lucht namelijk onder de auto kwam, wordt de luchtdruk verhoogd en is er minder downforce gegenereerd. Canards zijn echter niet erg efficient aangezien ze voor veel weerstand zorgen. Ze zijn er meer voor om de balans af te stellen zodra je een diffuser hebt. 


Sideskirts zorgen er net als canards voor dat de lucht aan de zijkant van de auto er niet onder kan komen. Hoe effectief de sideskirt is hangt af van hoe laag de auto is. In ideale omstandigheid moet deze minder dan 1.5cm van de grond zijn, aangezien de lucht er makkelijker onder kan komen als de skirt hoger is.

Side ducts zitten met twee redenen op racewagens. De eerste reden is de rem en motorkoeling. Normale zijschermen zorgen ervoor dat de lucht vast blijft zitten in de wielkast. Samen met de warme lucht van de remmen en deze in het motorruim zorgt dit voor energieverlies en weerstand. Met side ducts kun je de hete gassen afvoeren en daarbij kun je de lucht ook nog langs de auto laten glijden inplaats van direct eruit. Dit zou namelijk het effect van de canards kunnen opheffen. Ook komt er zo meer koudere lucht door het koelings systeem..

Een air dam limiteert de hoeveelheid lucht die onder de auto kan komen. Een air dam is doorgaans van koolstofvezel of aluminium en zorgt ervoor dat meer lucht naar boven wordt geduwd. De lucht die eronder komt beweegt sneller en dus met een lagere druk waardoor een aanzuig effect gecreeert is. Air dams zijn ook veel te zien bij hogere autos. 


Een splitter is een horizontale plaat die voor en onder de air dam gemonteerd is. Splitters hebben dezelfde functie, maar werken anders. Gezien de vorm van de voorkant van de auto wordt de lucht sterk afgeremd, wat voor een hoge druk zone zorgt die het stagnatiepunt heet. Door een splitter te monteren kun je veel downforce genereren. De splitter houd de hoge en de lage druk gebieden apart. Dit werkt echter pas bij hoge snelheden (boven de 140) Door de splitter in lengte afstelbaar te maken kun je de auto afstellen. de R34 gebruikt enkel een splitter en geen air dam, vanwege de inlaten naar het motorruim en de hoogte van de auto.  


Als laatste bespreken we de NACA duct. Een naca duct werkt anders dan de ram inlaten die je kent van de supercharged V8 motorblokken en de formule 1. Deze inlaten zijn in 1945 ontworpen voor de National Advisory Committee for Aeronautics (NACA). Deze inlaten zijn lage weerstand inlaten die gebruikt kunnen worden voor het koelen van de remmen, motor, koelers etc. Vanwege de vorm van de NACA duct is dit het beste compromis tussen de hoeveelheid lucht die erin kan en de hoeveelheid weerstand die deze scoop veroorzaakt. Bij de R34 worden ze gebruikt om de remmen te koelen. Als je van plan bent een NACA duct te kopen, let er dan op dat de randen scherp zijn. Bij veel kopien te koop bij bijvoorbeeld autostyle zijn de randen afgestompt waardoor de ducts minder effectief zijn.