donderdag 30 juni 2011

rigid mounts

Vandaag bespreken we rigid mounts. Dit is een modificatie die uit de drift wereld komt en nu langzaamaan steeds bekender en meer gebruikt wordt. Er zijn zelfs nu kits voor te krijgen vanuit een bedrijf waarvan je het niet zou verwachten.

We hebben je in dit artikel al verteld hoe rigid mounts je roll center kan verbeteren maar we gaan er nu wat dieper op in. De achterste subframes zitten gemonteerd aan het chassis met rubberen bushings. Op zich niet veel mis mee, maar over tijd worden de bushings steeds zachter en gaan ze scheuren. Hierdoor kan het subframe los van de auto heen en weer bewegen, wat natuurlijk hele negatieve effecten heeft voor de wegligging aangezien je hele wielgeometrie uit balans raakt als je subframe naar links en naar rechts beweegt. Buiten dat zijn de bushings doorgaans ook groter waardoor ze ongeveer 1 cm uitsteken aan de bovenkant. Hierdoor hangt je subframe lager. Dit is beter voor een auto van standaard hoogte, maar bij een verlaagde auto kan dat nogal eens problemen opleveren.
De oplossing is simpel. Haal de bushings eruit en vervang het door een stalen bushing die precies even hoog is als de subframe zelf. Hierdoor komt je subframe hoger te hangen waardoor je roll center verbeterd en aangezien er geen speling zit in de stalen bushings wordt de auto ook directer en voorspelbaarder. Het probleem was echter dat het niet makkelijk was om de bushings zelf te maken was en er niet veel bedrijven zijn die de kits maakten op groot niveau.



Nou dat is nu allemaal anders. Weet je nog hoe men vroeger mensen met nissans uitlachten waarop spoon stickers geplakt waren? Tegenwoordig kan dat niet meer. Spoon, het bedrijf dat altijd puur op honda gefocust was heeft nu besloten om subframe bushings te maken voor merken als Mazda, Nissan, Toyota etc. De kits heten rigid collars en zijn te krijgen voor rond de 250 euro. En als er spoon op staat kun je top kwaliteit verwachten.
Dit was het einde van Drift maand. We hopen dat je het leuk vond en wat hebt kunnen leren van de artikelen.
Edit: Het lijkt erop dat de rigid steeds populairder worden aangezien de rigid collars vandaag ook besproken zijn door speedhunters. Je kan er hier meer over lezen:
http://speedhunters.com/archive/2011/06/29/car-life-gt-gt-fitting-rigid-collars-to-the-gt-r.aspx