zaterdag 25 juni 2011

Drift tengoku vertaald - het verbeteren van je roll center


Dankzij martin hebben we wat vertalingen van wat nuttige Drift tengoku artikelen. Het artikel van vandaag gaar over het verbeteren van je roll center.

Drift Heaven. Januari 09, pagina 57~63.

"Laten we de manier vinden om laag en hard te driften!"
Iedereen weet dat lage drift autos cool zijn. Lager is beter. Maar als je wilt gaan driften op een hoger niveau kom je op het volgende probleem. Als je auto te laag is heb je minder veerweg in je ophanging. Als we kijken naar de ophanging en zien hoe het werkt kunnen we ons doel bereiken. Een lage drift auto die snel gaat. Daarom gaan we het hebben over roll centers.
Het werkt als volgt: Verlaag de auto-> zwaartepunt en rollcenter gaan omlaag> je auto rolt meer
Verlaag de auto-> draagarmen wijzen omhoog-> minder grip en meer stress op de kogelgewrichten.
Het lijkt alsof wanneer je auto lager is je beter bochten kan nemen, maar in feite is de positie van je roll center het belangrijkste punt dat bepaald hoe snel je bochten kan nemen. Houd er rekening mee dat je zwaartepunt niet je roll center is. Het is zeker beter om je zwaartepunt laag te hebben, maar je roll center is minstens zo belangrijk. "misschien helpt het als ik de veren wat stijfer maak" We horen dit veel, maar dit werkt maar tot een bepaald punt en ook is het nog zeer oncomfortabel. Als je kijkt naar de oem setup en de auto is geparkeerd dan zie je dat de draagarmen omlaag wijzen en de fusee kogel zit in een stressvrije positie. Dus we moeten onze autos dichter bij deze positie krijgen om het rollcenter te verbeteren.
Kijk naar F1 autos.-> F1 autos zijn zo laag dat ze bijna de grond schrapen maar hebben een laag zwaartepunt en roll center tegelijkertijd. Dit betekent dat de auto bochten kan nemen zonder roll. Een ander punt van F1 is dat ze hoogte kunnen aanpassen tussen voor en achter om zo over of onderstuur op te wekken. Het is natuurlijk onmogelijk om te auto zo perfect te krijgen als een f1 auto, maar we doen ons best. Laten we kijken naar verschillende producten en technieken om onze situatie te verbeteren.
#1 products
MF-R Roll center adaptor. $90~240. Dit product verlaagt je armen zonder de hoogte aan te passen.
Ikeya-formula roll-center adjustable pillowball lower arms. $800~1200.
MF-R roll-center joint. $300~360. Vervangt standaard fuseekogel.
G-reddy roll-center adjuster. $150~260. Vervangt standaard fuseekogel

#2 Vaste subframe bushings om roll center te veranderen.
Deze techniek werkt alleen voor de achterkant. Je kan je subframe eraf halen en de standaard bushings vervangen voor stalen platen. Aangezien zo het subframe verhoogd kun je je roll center met 1 tot 2 centimeter verhogen! Deze modificatie kost meer tijd, maar geeft je wel een stijfer chassis en een langer meegaand chassis en performance.

#3 Knuckle mod voor een betere rollcenter voor.
G-master. hyper knuckle kit. $1300. Optionele spacers om je rollcenter te verhogen met 1 centimeter ~20.$130,160.
V1 knuckle(17mm roll center verbetering) $400~520)
MF-R bump aanpasbare tie rod. $270
Kazama. super tie rod. $170

Als laatste nog wat theorien van de meester.

Miue van 3up.
"Ik rijd ECR33 en ik heb niks om mijn roll center te verbeteren, afgezien van de achterkant. Ik heb mijn subframe vastgezet met rigid mounts en de toespoor verhoogd. Aangezien het subframe hoger zit lijkt de toe minder te veranderen tijdens het driften."

Nakamura van Team Burst.
"Ik weet niet echt hoe roll center werkt, maar als he aanpasbare draagarmen hebt kun je veel doen met je toe en uitspoor. je kan het ook zo heel veel tractie hebben. Als ik door de bergen race heb ik mijn toespoor op 5 millimeter, maar op het circuit 0. Ik heb mijn camber voor maximaal op -5 graden. Dit rijd zo fijn!"

Hibino (D1 coureur)
"Ja ik heb een rollcenter adapter op mijn AE86, Ik voel dat het verbeterd is maar ik denk niet dat je het nodig hebt om te driften...."

Satou san van sato Auto
"Ik denk dat als je je draagarmen verbeterd hebt voor meer lock, dan moet je letten op je roll center. Dit omdat je niet de juiste hoeveelheid contact kan krijgen tijdens full lock als je auto verlaagd is."

Okachan van yashio factory.
"Op mijn S15 heb ik eerst mijn subframe bushings vervangen met rigid mounts. Hierdoor heb ik 15 mm meer roll center gekregen. De Gp knuckle + ikea formula"s draagarmen gaven me 20mm of roll-center verbetering vooraan. Deze combinatie werkt zeer goed. Ik heb gehoord dat F1 autos van vroeger een open diff hadden maar ze konden heel hard door de bocht omdat ze geen roll hadden. Ik wil hetzelfde met mijn drift auto. Geen roll en makkelijk driften, maar toch tractie als ik wil.  . "

Sazukawa van a-bo-mu-nn.
"Ik rijd Shakotan voor 10 jaar maar snap niet echt het concept. Het boeit me meer hoe mijn auto klinkt en waarom mijn bodykit er steeds af valt."

click to read in english