woensdag 24 november 2010

Racen met of zonder ABS


Racen met of zonder abs is een onderwerp onderhevig aan vele discussies en zonder definitief antwoord. In deze blog gaan we de voor en nadelen van ABS tijdens races bespreken.
Het belangrijkste argument van de meeste forumdiscussies is dat een goede rijder zonder ABS een kortere remweg heeft als met ABS. Dit is echter het vergelijken van appels met peren. De situatie beschrijft het vergelijken van gecontroleerd remmen zonder abs met ongecontroleerd remmen met ABS. Als je in beide situaties even gedoseert remt heb je een gelijke remweg met of zonder ABS. Als je vol op de rem stampt sta je eerder stil met ABS. Het is zelfs een feit dat de porsches in een Porsche cup met ABS kortere rondetijden hebben als de Porsches zonder ABS, en dit zijn de mensen die je zou kunnen bestempelen als goede rijders. Echter zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden om te bepalen of je beter abs kunt gebruiken of niet.

Wat voor soort ABS is het?
Het zal waarschijnlijk niks verbazen maar het ene ABS systeem is het andere niet. Doorgaans zijn de oudere versies goed genoeg voor een noodsituatie, maar niet om goede tijden neer te zetten. De belangrijkste wegingsfactor is de frequentie van het systeem, als deze hoger ligt dan zal  de auto minder schokken en minder in onbalans zijn, hierdoor kun je makkelijker remmen en bochten maken, in plaats van de kans dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook moet het ABS systeem per wiel afhankelijk zijn. Oudere systemen locken alle vier de wielen tegelijk en zorgt er ook voor dat de auto in onbalans is. De modernere autos hebben hier doorgaans geen problemen mee

Wat is staat van de ondergrond?
ABS werkt het best in nat en droog weer op goed asfalt, maar zodra je in andere omstandigheden komt, zul je met een auto zonder ABS betere tijden kunnen neerzetten. Race je echter op onverharde wegen of sneeuw, dan zul je merken dat je met een auto zonder ABS betere tijden kan neer zetten. Tijdens sneeuw is het blokkeren van de wielen soms beter omdat de auto door de sneeuw heen ploegt en eerder tractie vind op het asfalt eronder. Slecht asfalt zal doorgaans ook zorgen voor een betere remweg zonder ABS.

Wat voor soort race is het?
Het gebruik van ABS is ook afhankelijk van het type race. Bijvoorbeeld tijdens een drift zul je soms zonder abs willen rijden omdat je je wielen juist wil laten blokkeren. Bij een langere race zoals Le Mans heb je juist een ABS, omdat zo je banden langer meegaan en je minder lang hoeft te stoppen.

Nostalgie
Een argument dat gebruikt kan worden om geen abs te gebruiken is waar je de grens kan trekken. Met abs zou zelfs je huisdier net zo goed kunnen remmen als jij en dit heeft niks met talent te maken. Een hoop mensen vinden dat racen een gevecht is tussen mens en machine en je dus niet te veel hulpmiddelen van de auto moet hebben die het plezier van rijden overnemen. Als je abs wil gebruiken, waarom dan niet direct een automatische racebak, electronisch gaspedaal, startkoppelsystemen en dergelijken, dit zorgt er ook voor dat je minder je best hoeft te doen om een goed resultaat te krijgen.

click to read in english