dinsdag 9 november 2010

Wankelmotors

Wankelmotoren zijn een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze werken compleet anders als een viertakt motor en ze zijn ook totaal niet met elkaar te vergelijken. Een hoop mensen hebben een hekel aan de wankeltechniek omdat het veel benzine en olie verbruikt en het vaak gereviseerd moet worden in vergelijking met de viertakt. Maar hoe werkt een Wankelmotor nu precies?
Het principe werkt als volgt, in plaats van zuigers heeft de Wankelmotor een driehoekige rotor die draait binnen een trommel. Terwijl de rotor in de trommel draait wordt er langs de zijden van de rotor een brandstofmengsel tot ontbranding gebracht. Dit houd vervolgens ook de rotor in beweging. zZie de afbeelding om een beter beeld te krijgen:



De voordelen van een Wankelmotor is de compacte bouw. Een wankelmotor kan heel laag in de auto gemonteerd woden en zorgt hierdoor dus voor een laag zwaartepunt, wat weer beter is voor de timeattacks. Een ander voordeel is dat de acceleratie veel beter is dan een viertakt motor. Ook zijn de wankelmotoren doorgaans een stuk compacter en hebben ze minder onderdelen in vergelijking met een viertakt. En aangezien de ontbrandingsenergie direct in een roterende beweging wordt gezet is de wankelmotor een stuk trillingsarmer dan een viertakt, welke een lineaire beweging in een roterende beweging moet omzetten.
Nadelen van een Wankelmotor zijn echter het hoge olieverbruik welke veroorzaakt door de bovensmering van de motor, en een vrij hoog brandstofverbruik.

 Click here to read in english