In dit artikel bespreken we selectie van enkele bekende en minder bekende lichtgewicht wielen die zeker de moeite waard zijn om te overwegen als je een auto maakt die meer go dan show is. Het kan zijn dat deze velgen al bekend zijn maar het is altijd de moeite waard om ze eens even door te kijken. We bespreken enkel de orginele velgen en niet de kopieen van bijvoorbeeld rota. Afgezien van het feit dat dit vrij gehate velgen zijn, zijn ze doorgaans minder lichtgewicht als hun orginele tegenhangers. Dit komt vrijwel altijd door een beter fabricageproces.
Een relatief nieuwe velg die steeds populairder wordt is de 6UL van 949 racing.
Orgineel zijn het velgen ontworpen voor mazda's maar je ziet ze steeds vaker op Honda's. Ze zijn er in zowel 15 als 16 inch. Het leuke van deze velgen is dat ze dubbele ventieldoppen hebben. Het klinkt vrij nutteloos, maar dit is de beste manier om stikstof in je banden te pompen omdat je anders eerst je band vacuum moet zuigen.
Een andere populaire velg is de Gram Lights 57s.
Hoewel de naam anders doet verwachten zijn het niet de lichtste velgen die je kan vinden. Ze zijn echter wel een stuk lichter dan de gemiddelde velg en ze zijn er in speciale kleuren zoals de neo chrome variant hierboven.
De AME TM-02 is ook een veelgeziene velg op verschillende time attack dagen.
Het is een relatief nieuwe velg en hebben een vergelijkbaar gietproces als de Enkei velgen. Ze zijn nog niet veel gezien en persoonlijk vind ik dat best jammer. Maar wat nog niet is kan altijd komen.
In dit rijtje moeten we de Volk TE37 niet vergeten.
Dit zijn gesmede velgen die niet alleen zeer licht zijn, maar ook zeer sterk. Ze worden niet voor niks gebruikt op veel drift autos. De velgen hebben een vrij tijdloos design en worden soms zelfs op 30 jaar oude autos geplaatst zonder dat het er verkeerd uit ziet.
De Volk RE30 is ook een veelgeziene velg op verschillende time attacks.
Een voorbeeld van de autos die rijden op de RE30 is bijvoorbeeld de Revolution rx7 (boven afgeveeld) die ondanks een ronde van 53.6 seconden reed op het tsukuba circuit. Het grote voordeel van deze velgen is dat ze er in heel veel maten zijn, van hele kleine varianten tot zeer brede varianten voor widebody timeattack wagens.
De Enkei RPF1 is ook een veelgebruikte lichtgewicht velg.
Deze worden gemaakt met een speciale manier van gieten waardoor de velgen extra lichtgewicht zijn. Het zijn dan wel niet de lichtste velgen op de markt, maar prijstechnisch gezien krijg je waar voor je geld.
Een van de bekendste lichtgewicht velgen zijn de Desmond Regamaster EVO of de Spoon SW388s. De EVO is te herkennen omdat deze doorgaans wit is. Spoon heeft deze velg matzwart gemaakt en vervolgens verkocht als de SW388s.
Deze velgen zijn er in verschillende maten en hoewel je deze velgen het meeste ziet op Honda's zijn ze ook geleverd in grotere varianten met lagere offsets. Deze zie je bijvoorbeeld veel op Skyline GTR's en Lotus Elise's.
Een ander voorbeeld van lichtgewicht velgen zijn de magnesium velgen, zoals bijvoorbeeld deze MS-01MAG van Mazdasports
Magnesium is lichter en duurder dan de gemiddelde velgen en hebben zo zijn voor en nadelen. De voordelen van de lichtgewicht velgen is natuurlijk dat de acceleratie, wegligging en reacties op het stuur beter worden. Ook zijn ze sterker in vergelijking met de gemiddelde velgen en zullen ze minder snel buigen. Verder staan magnesium velgen erom bekend dat ze de hitte van de remmen veel beter kunnen verdelen en afvoeren dan conventionele velgen. Het grootste nadel van een magnesium velg is wanneer ze buigen kun je ze niet meer recht krijgen en is de velg per direct afgeschreven.
Als we nog een stap verder gaan komen we uit bij koolstofvezel velgen van bijvoorbeeld Weds sport:
Deze velgen wegen 2.76 kilo en kosten al gauw rond de 8000 euro per set. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over de kracht die deze velgen aan kunnen. Het lijkt me dat ze goed genoeg zijn voor het circuit, maar zodra je op de straat gaat rijden en er zijn onvolmaaktheden in de weg dan breek je vroeg of laat je velgen aangezien koolstofvezel niet buigt.
Weds sport verkoopt ook velgen met enkel het velgenhart in koolstofvezel maar toch lijkt het een gevaarlijke onderneming om te gaan racen met dit soort koolstofvezel velgen. Echter rijd niemand van Low Profile op dergelijke koolstofvezel velgen, dus als een van de lezers persoonlijke ervaringen met koolstofvezel velgen heeft, laat het weten!
Er zijn natuurlijk een stuk meer lichtgewicht velgen en dit is slechts een kleine selectie. Het is dus niet onmogelijk dat er binnenkort een deel 2 komt over lichtgewicht velgen.
Click to read in english