maandag 20 juni 2011

De grote wisseltruc deel 1: V8 swaps


Enkele jaren terug waren de muscle cars en de imports nog twee verschillende kampen. Het wisselen van onderdelen onderling werdt beschouwd als pure godslastering. De laatste jaren echter zie je twee ontwikkelingen; Japanse autos met een amerikaanse V8 en amerikaanse autos met Japanse blokken erin. Vandaag bespreken we de V8swaps.
Het swappen van een V8 in een japanse auto heeft verschillende voordelen. Het grootste voordeel is het koppel. De Amerikanen zeggen niet voor niks: "there is no replacement for displacement." Met een v8 swap heb je altijd voldoende koppel over voor meer acceleratie tijdens normaal gebruik. Dit is ook de reden waarom deze swaps vaak gedaan worden voor drifts. Met een V8 is het makkelijker om goedkoop de banden te laten spinnen.
Als je je motor swapt voor een relatief oude V8 heb je nog een ander voordeel; de betrouwbaarheid. Japanse blokken staan erom bekend dat ze betrouwbaar zijn, maar ze zullen nooit de betrouwbaarheid krijgen van een 50 jaar oude V8. De reden is vrij simpel, deze blokken hebben vrij weinig extra's, en wat er niet op zit kan ook geen problemen opleveren. Ook zijn deze blokken van gietijzer wat weinig kans geeft dat ze zullen vervormen.
Nog een voordeel een V8 is de aftermarket. Er mogen misschien wel veel onderdelen te vinden zijn voor de RB25 of de 2JZ, maar de hoeveelheid onderdelen die er te vinden zijn voor een V8 slaat alles. Dit komt voornamelijk om dat de V8 tientallen jaren voorsprong heeft gehad voor de ontwikkeling van onderdelen. Het enorme scala aan aftermarket onderdelen heeft er ook voor gezorgd dat de onderdelen zelf een stuk goedkoper zijn.



Natuurlijk zijn er ook nadelen. Hoewel niet alle V8 motorblokken van gietijzer zijn gemaakt hebben ze wel allemaal met elkaar gemeen dat ze een stuk zwaarder zijn dan een een gemiddeld japans blokje. Zoals je kan verwachten bij de MX5 hierboven zal het gewicht een flink stuk naar voren worden verplaatst. Mocht je een grip build van plan zijn met een lichtgewicht auto dan is een V8 swap niet optimaal. Voor dragracen bijvoorbeeld is het weer een ander verhaal.
Een ander nadeel is dat de blokken niet zo makkelijk in de auto te krijgen zijn in vergelijking met bijvoorbeeld een rb20 swap in een s13. Mocht je een beetje handig zijn is dat echter geen proleem.
Het laatste nadeel van de V8 is dat ze niet zo zuinig zijn als de japanse blokken. Voor een all out racewagen is dit misschien geen probleem, maar als je de auto ook als daily wilt gebruiken zou je hier toch even over na moeten denken.