zondag 21 november 2010
Gewichtsbesparing - Deel 1
Gewichtsbesparing is een makkelijke manier om je de acceleratietijden te verbeteren. Echter ligt het niet zo makkelijk als je denkt. In deze sessie gaan we dieper in de manieren om gewicht te besparen en bespreken we nog wat tips die handig zijn bij het twijfelen of je iets nu wel of niet kan verwijderen.
We bespreken eerst 5 stages van gewicht besparen en daarna geven we enkele belangrijke tips. We gaan niet in op hoeveel gewicht je kan besparen per onderdeel aangezien dit per auto scheelt en dit dus geen represenatatieve getallen zouden worden.
Stage 1: Goedkoop gewicht besparen.
Dit is wat men kan demonteren als je een goedkope dagelijkse auto rijd en je even snel wat gewicht wil besparen, maar niet zeer veel in rijdbaarheid en comfort wilt inleveren. Ook moeten de modificaties makkelijk zijn en terug te plaatsen mocht dit nodig zijn.
Interieur:
Achterpanelen
Dakhemel
Vloermatten
Dual DIN naar single DIN radio
Enkel speakers voor
Van climate control of airco naar reguliere verwarming
Centrale deurvergrendeling
Van electrische spiegels naar manuele spiegels
Exterieur:
Spoilers
Mistlampen
Spatlappen
Logo's/badges
Motorruim:
Plastic kappen
Stoffen schot tegen schutbord en motorkap
Stage 2:
Comfort en en hoeveelheid moeite zijn hierbij geen probleem meer(we gaan hierbij vanuit dat je de modificaties van stage 1 al gedaan hebt)
Interieur:
Deurpanelen
Airbags
Alle plastic materialen rond de stijlen
Tapijt
Bituum matten
passagiersstoel en achterbank
middenconsole
deel van dashboard
Van reguliere verwarming naar 12v blower
Krik en reservewiel
Exterieur:
Polyesther motorkap
Schuifdak vervangen voor vaste plaat
Ruitenwissers
Ruitensproeiers
Koplampsproeiers
Vaste koplampen in plaats van klapkoplampen (mits auto die heeft)
Lichtmetalen velgen
Hoodpins in plaats van trekkabels
Alle audio demonteren
Motorisch/onderstel:
Swaybars demonteren
abs demonteren
rembekrachtiging demonteren
stuurbekrachtiging demonteren
aluminium inlaatpiping
lichtgewicht reservoirs
Kleinere radiator
Slimfan
Cruise control demonteren
Stage 3
De modificaties mogen geld gaan kosten, echter zullen de winsten niet zeer groot meer zijn in vergelijking met stage 1 en 2.
Interieur:
Lichtgewicht stoelen
Lichtgewicht dashboard
Lichtgewicht tellerbak
Lichtgewicht accu
Alle losse brackets uitboren en demonteren
Lichtgewicht kabelboom
raammechanisme
Exterieur:
Carbon/kevlar motorkap
Carbon/kevlar kofferklep
Carbon/kevlar (targa) dakplaat
Carbon/kevlar bumpers
Carbon/kevlar deuren
Carbon/kevlar sideskirts
Carbon/kevlar zijschermen
Polycarbonaat ramen
Lichtgewicht spiegels
Bumperbalken demonteren
Motorisch/onderstel:
Van groter blok naar kleiner, krachtiger blok gaan.
Drysump setup
Carbon/kevlar intlaatsysteem
Carbon/kevlar kleppendeksels
Titanium uitlaat
lichtgewicht aandrijfassen
(n/a) ITB‘S
(f/i) Topmount intercooler
Electrische waterpomp
Lichtgewicht ophangingssysteem
Lichtgewicht stuurinrichting
Magnesium velgen
Stage 4
Ongelimiteerde stage. Hoewel de bovenstaande dingen nog gedaan kunnen worden door een prive racer met een groot budget, wordt stage 4 echt beschouwd voor dit echt meer gedaan voor gesponsorde raceteams en is de kans dat een voertuig met deze mods nog straatlegaal is miniem.
Interieur
Buizenframe
Exterieur
Carbon/kevlar carosserie
Carbon/kevlar velgen
Motor/ophanging
Lichtgewicht race motorblok
Lichtgewicht versnellingsbak
Carbon/kevlar remmen
Carbon/kevlar ophanging
We hebben nu in deel 1 de dingen die gedemonteerd kunnen worden verteld, In deel 2 gaan we dieper in op de wetten van gewichtsbesparing en hoe je het beste gewicht kan demonteren afhankelijk per racetype, domweg het lijstje volgen van dingen demonteren kan in veel gevallen namelijk meer kwaad dan goed.
click to read in english