In het eerste deel van gewichtsbesparing hebben we verteld wat je kan demonteren/monteren om gewicht te besparen. In het tweede deel gaan we dieper in op de wetten van gewichtsbesparing en hoe je het beste gewicht kan demonteren afhankelijk per racetype.
Regulaties:
Op zich vallen de regulaties in nederland qua gewichtsbesparing redelijk mee. De belangrijkste regels op een rijtje:
- De voorruit van een auto mag niet van polycarbonaat/lexaan gemaakt zijn. Dit vanwege veiligheid tijdens een botsing. Alle andere ruiten mogen gemaakt worden van polycarbonaat/lexaan
- Als je een top chop uitvoert, hoeft je dit niet te laten zien aan de rdw. Het enige punt van afkeur kan de kwaliteit van de lassen zijn. Let er wel op dat je doorgaans met enkel het uitvoeren van een top chop veel stevigheid verliest dus een rolkooi is aan te bevelen.
- Mistlampen voor zijn niet verplicht, Mistlampen achter zijn ook niet verplicht voor autos voor 1998
- Zijknipperlichten zijn niet verplicht voor autos voor 1998
- Volgens de rdw bestaat de auto uit 3 delen. Chassis/ophanging/motor en aandrijving 2 van de 3 delen moeten nog bij het chassisnummer van de auto horen om de apk te halen. Een koolstofvezel chassis met custom aandrijving zal niet als de orginele auto gekeurt kunnen worden. De auto kan soms echter wel als kitcar gekeurt worden.
- Een auto mag zonder bumpers rijden, zolang er geen uitstekende delen zijn. De vuistregel is als je recht boven de auto kijkt en je niks ziet uitsteken dan is het legaal. Het is echter een grijs gebied en het demonteren van de voorbumper is niet bevorderlijk voor de aerodynamica. Het demonteren van de achterbumper kan doorgaans wel bevorderlijk zijn voor de aerodynamica vanwege het te niet doen van het parachute effect. Je zult waarschijnlijk wel snel aangehouden worden aangezien het lijkt alsof je een ongeluk hebt gehad.
- Airbags/ABS moeten werkend zijn, ze zijn echter niet verplicht.
- De blower van de voorruit moet werken, voor de rest zijn er geen regulaties omtrent de verwarming binnen de auto. een 12v blower of fohn inbouwen is ook apk legaal
- Alle interieurdelen mogen gedemonteerd worden, zolang er maar geen scherpe of uitstekende onderdelen zijn die de bestuurder en passagier(s) kunnen verwonden.
- De auto moet een rechterbuitenspiegel hebben en een binnenspiegel OF een linkerbuitenspiegel. Rijden zonder linkerspiegel is dus toegestaan zolang je een binnenspiegel hebt.
- Het gebruik van koolstofvezel of kevlar is toegestaan, echter niet op producten die de kreukelzone aantasten, zoals bijvoorbeeld deuren.
Belangrijke aspecten van gewichtsbesparing:
Het belangrijkste wat je altijd in je echterhoofd moet houden is dat domweg onderdelen uit je auto halen de performance van je auto verbetert NIET waar is. Een goed voorbeeld is de Honda crx. Een hoop mensen halen het achterinterieur uit de crx en melden dan vervolgens dat de auto sneller is. Nu is dit in zekere mate ook correct, aangezien de acceleratie tijden verbeterd zijn, maar aangezien het zwaartepunt nu naar voren geplaatst wordt en de crx van zichzelf al een vrij lichte kont heeft is de maximum bochtsnelheid verlaagd aangezien de auto instabieler is bij fluctuaties in de snelheid. Als je een crx met en een crx zonder interieur op een bochtige track zou laten rijden met dezelfde bestuurder kan de crx met achterinterieur snellere tijden neerzetten ondanks het hogere gewicht.
Als we dezelfde crx in gedachten houden zouden we kunnen zeggen dat de modificaties die de voorkant lichter maken (lichtgewicht radiator, koolstofvezel koplampen en dergelijken) zullen resulteren in een stabielere auto vanwege het meer naar achter plaatsen van het zwaartepunt.
Het veranderen van het zwaartepunt is doorgaans het belangrijkste aspect waar je rekening mee moet houden als je gewicht uit je auto haalt. Zo zal theoretisch gezien het vervangen van een targadak voor een van koolstofvezel een positiever effect hebben op de wegligging dan het verwijderen van het tapijt en de middenconsole van een auto, ook al weegt de auto even zwaar na een van de 2 opties. Dit omdat het zwaartepunt lager komt te liggen bij het vervangen van het targadak.(Dit is theoretisch gezien, het vervangen van het targadak kan de stijfheid van de auto kunnen verlagen en een verslechterde wegligging ten gevolge hebben, afhankelijk van de opbouw van de auto)
Gewichtsbesparing per racetype.
Hierbij bespreken we de 3 racetypes waar Low Profile het meeste bezig houd, namelijk Time attack, Drift en Drag.
Timeattack
Voor timeattack is een laag zwaartepunt het belangrijkste. Als je gewicht wil besparen, kun je het beste de hoger geplaatste extras demonteren. Een schuifdak vervangen voor een koolstofvezel plaat is bijvoorbeeld een handige modificatie. Verder is de gewichtsverdeling zeer belangrijk. De modificaties die gedaan moeten worden zijn moeten de auto niet instabiel maken. Echter is met het aanpassen van de ophanging ook nog veel te winnen, maar daar gaan we verder op in tijdens een andere tech sessie. Onderdelen als spoilers zijn niet slim om te demonteren aangezien dit de wegligging niet bevordert.
Drift
Voor driften zijn er verschillende uitgangspunten. Een beginner kan het beste de auto zo aanpassen dat de voorkant lichter wordt en het zwaartepunt meer naar achteren verplaatst. Hierdoor heeft de auto een grotere neiging tot overstuur en breekt deze eerder uit. Een meer gevorderde bestuurder kan harder driften met een auto die afgesteld is op onderstuur, dus deze zou juist meer baat hebben bij het demonteren van het achterinterieur en het monteren van een koolstofvezel achterklep.
Het zwaartepunt is hetzelfde verhaal, aangezien een beginnende drifter meer baat heeft met een hoger zwaartepunt om de auto eerder te laten uitbreken, terwijl een wat meer ervaren drifter een lager zwaartepunt zal hebben in de auto om deze stabieler te maken. Als we enkel kijken naar gewichtsbesparing zou het dus een goed idee zijn om eerst het zwaartepunt wat meer naar achter en wat hoger te leggen, en dan geleidelijk aan het zwaartepunt lager en meer naar voren.
Drag
Drag is het makkelijkte om gewicht te besparen. Aangezien de auto geen bochten hoeft te maken is het zwaartepunt van minder belang en kun je dus gewoon zo veel mogelijk van de auto af halen, onafhankelijk of dit voor of achter de auto is. Bij de meeste drag wagens wordt de grip met de springrates voor en achter beinvloed dus hoe ver het zwaartepunt voor of achter zit maakt niet heel veel uit. Het beste is om het zwaartepunt redelijk voorin de auto te hebben zodat de wielen meer grip hebben tijdens de acceleratie.
Er zijn dus een stuk meer aspecten om rekening mee te houden als we het hebben over gewichtsbesparing. Er is nooit een perfecte manier om dit te doen, aangezien het allemaal afhangt van je rijstijl, maar als je rekening houd met bovenstaande tips kan je de auto een stuk beter afstellen.
click to read in english