dinsdag 4 januari 2011

Corner weighting - Hoe werkt het?


Als je denkt aan het afstellen van je onderstel wordt er doorgaans gedacht aan veerpootbruggen, grotere swaybars en het verlagen van de auto. Waar men meestal niet aan denkt is dat je de gewichtsverdeling kan verbeteren door de rijhoogte van de auto aan te passen. Het zogenaamde corner weighting. Dit maal gaan we in hoe dit proces in zijn werk gaat.
De gewichtsverdeling van de auto is zeer belangrijk. Als je een auto op zijn grens rijd en je neemt een bocht naar links gevolgd door een identieke bocht naar rechts zul je doorgaans merken dat de auto anders zal reageren in wat eenzelfde bocht is. Je kan dit oplossen door te spelen met de bijvoorbeeld de bandenspanning, maar je kan dit het beste oplossen door de gewichtsverdeling te optimaliseren zodat er evenveel gewicht op elke band rust.
Als gaan kijken naar corner weighting zijn er 3 aspecten die belangrijk zijn. De gewichtsverdeling achter, de gewichts verdeling links en het kruislings gewichts percentage. Deze waarden worden berekend door de hoeveelheid gewicht die op elke band rust; Links voor (LF), Rechts voor (RF), Links achter (LR), en Rechts achter (RR).
Als eerste bespreken we de statische gewichts verdeling, welke de gewichtsverdeling links en achter bedragen. Het is te berekenen door het gewicht van linksvoor op te tellen bij het gewicht van linksachter en dit te delen door het totale gewicht. De gewichtsverdeling achter werkt hetzelfde, maar dan linksachter en rechtsachter.  Voor Time Attack en Auto X kun je het beste een gewichtsverdeling links van 50-50 hebben. Vanwege de bouw van sommige autos is dit onmogelijk om te behalen, maar toch is dit het streefdoel. De gewichtsverdeling achter moet in ideale omstandigheden ook 50/50 zijn, maar dit is moeilijker te behalen. Om dit aan te passen moet je gewicht gaan verplaatsen in de auto. Het is niet mogelijk dit aan te passen door de rijdhoogte aan te passen, dit kan alleen aangepast worden door daadwerkelijk met dingen te gaan spelen met onderdelen. Het is mogelijk om dit aan te passen door gewicht toe te voegen aan de auto, ook kan het door bijvoorbeeld de accu van voor naar achter te verplaatsen (of andersom) of de locatie aan te passen van de brandstoftank en dergelijken. Voor meer manieren om dit aan te passen, lees het artikel over gewichtsbesparing.
Dan hebben we ook nog het kruislings gewichts percentage. Dit wordt berekend door links achter met rechtsvoor te vergelijken. Als het gewicht boven de 50% zal de auto in een linkerbocht eerder ondersturen, terwijl de auto eerder overstuurt in een rechterbocht. Dit kan echter wel met de rijhoogte aangepast worden. Als je een hoek verlaagd, zal in deze gewicht het kruislings gewicht verlagen, net als de diagonaal tegenovergestelde hoek. Als je in het begin een 52% kruislings gewichtsverdeling hebt kun je de auto rechtsvoor of linksachter verlagen. Het is echter beter om dit aan beide kanten een klein beetje te doen in plaats van aan een kant meer.  
Het beste kan de auto gewogen bij normale omstandigheden, dus zorg dat de vloeistoffen vol zijn, de benzine afgevuld en er een bestuurder in de auto zit. De auto kan gewogen worden met weegplaten zoals je kan zien in de volgende afbeelding:


Het is belangrijk dat de weegschalen op een vlakke ondergrond staan zodat de auto precies horizontaal staat als de auto op de weegschalen staat. Zodra de auto op de weegschalen staat moet je de auto even heen en weer rollen zodat de balast van de auto is. Let er ook op dat je de goede weegschaal onder het goede wiel zet, anders kan heel de setup verpesten. Het beste kan je ook blokken achter de weegschalen zetten die even hoog zijn, zodat je daar de auto heen kan rollen om aanpassingen te doen en daarna weer terug te rollen. Zorg ook dat dezelfde formaat velgen en banden gemonteerd zijn met dezelfde bandenspanning.

Heb je in je garage een internet verbinding, dan kun je dit programma gebruiken om snel aanpassingen te maken aan je kruislings gewichts verdeling. Houd er rekening mee dat de rijdhoogte van de auto aangepast wordt met het verbeteren van het kruislings gewicht. Het kan wat tijd kosten, maar zodra de auto volledig afgewogen is zul je merken dat de wegligging een stuk verbeterd is.