maandag 7 februari 2011

Chassis versteviging - De basis




Dit maal bespreken we hoe chassis versteviging werkt. We gaan in op de basis onderdelen zoals veerpootbruggen en sway bars. Op de site van ultra racing staan enkele zeer duidelijke afbeeldingen welke wij gebruiken om dit te vergemakkelijken.









Als eerste hebben we het over veerpootbruggen. Als je over een onregelmatig terrein rijd zullen de wielkuipen een beetje torderen. Dit is vooral duidelijk als een wiel meer inveert in vergelijking met de andere. Je merkt dit doordat de auto een beetje slap aanvoelt op onregelmatig terrein. Ook tijdens het maken van bochten zul je zien dat de auto flext tijdens het maken van bochten.




Na montage van veerpootbruggen wordt de de kracht van de ene veerpoot overgebracht op de andere, waardoor de auto stabieler blijft bij onregelmatig terrein en het betere bochtenwerk.



De neus kan echter nog meer verstevigd worden. tijdens het rijden over hobbels zal de neus veel flexen. Dit omdat bij de meeste autos met een monocoque chassis de neus minder stevig ontworpen is als de rest van het voertuig.

In zeer zeldzame gevallen kan dit zelfs schade veroorzaken aan de auto, maar naar mijn weten is dit zeer zeldzaam.
Bij het monteren van een a-pillar bar kan de kracht beter verdeeld worden. We hebben deze modificatie op  verschillende voertuigen getest en de merkbaarheid van een A-pillar bar is hoger dan dat van een veerpootbrug bij de getestte voertuigen.

 
Bij langere voertuigen kan het chassis ook flexen tussen de wielen. Dit komt voornamelijk voor bij vierdeurs autos en shooting brakes. Bij kleinere voertuigen zoals een S12, Crx of ae86 is de wielbasis zo kort dat vrij weinig voor komt.

 

Ook hiervoor zijn oplossingen te vinden. Sommige bedrijven bieden producten aan als deze side lower bars. Het is echter nog beter om een kruis vorm te hebben onder de auto, maar dit is doorgaans vanwege praktische doeleinden niet haalbaar.



Iets wat ook veel gezien wordt is een floor bar. Deze vangt voornamelijk zijdelingse krachten op en zal voornamelijk effect hebben bij de grotere autos. Een andere reden waarom veel mensen deze in de auto monteren is omdat dit de kracht bij een zijdelingse botsing beter kan opvangen.

Iets wat wij vaak horen is welk merk strutbar nou het beste gekocht kan worden. Het antwoord is vrij simpel; kijk naar het ontwerp. Het maakt echt niet uit welk merk je koopt en het zou zo best eens kunnen dat een merkloze strutbar zijn werk beter kan doen dan een dure van een bekend merk. Het eerste waar je op moet letten is of het meerdelig is of niet. Een veerpootbrug met aparte brackets welke allemaal aan elkaar geschroeft zijn zullen wel makkelijker zijn om snel te demonteren bij reparatie, maar zullen niet zo goed hun werk doen in vergelijking met een veerpootbrug die uit een deel bestaat. Ten tweede zullen chassis verstevigingen die op meerdere punten gemonteerd kunnen worden doorgaans sterker zijn dan tweepunts chassis verstevigingen. Let er ook op dat er het beste de vormen kunnen hebben van een driehoek of een kruis aangezien deze vormen het sterkst zijn. Als laatste moet er gekeken worden naar de materiaalkeuze. Staal is bijvoorbeeld sterker dan aluminium en kan dus meer aan. Koolstofvezel is ook zeer sterk en lichtgewicht maar deze zijn vaak meerdelig wat weer minder effect zal hebben. Het zal altijd een afweging zijn tussen gewicht en effectiviteit.


Click to read in english