Als je actief bezig bent met racen zul je vanzelf merken dat je niet genoeg olie bij je oliepomp komt omdat dit alle kanten op klotst door het actief remmen, gas geven en bochten nemen. Dit kan al voorkomen bij autos die flink gebruikt worden zonder dat ze daadwerkelijk veel vermogen hebben (denk bijvoorbeeld aan autox). Het is dus logisch om te gaan kijken naar de manieren om dit te verhelpen.
Baffled sump / gedempte carter systeem
Dit is het meest bekende systeem. Het principe is vrij simpel en is zo in elkaar te zetten. Het gaat erom om schotten te plaatsen in het carter zodat de olie niet overal heen kan lopen en bij de pomp blijft. Sommige meer complexe systemen werken met valdeuren die open gaan als de olie naar de pomp stroomt, maar dicht blijft zodra het weer weg wil stromen, zo blijft de pomp altijd voorzien van voldoende aanvoer.
High capacity sump / carter met hogere capaciteit
Een andere methode is het daadwerkelijk vergroten van het carter door er een groter reservoir aan te lassen. het idee hierachter is dat als er meer olie in het systeem is, het makkelijker is om olie aan te voeren. Dit klopt in theorie wel, maar in de praktijk geeft het wat problemen, er is een ruimteprobleem als het carter in de lengte of de breedte wordt aangepast en als deze simpelweg lager komt te liggen krijg je problemen bij verlaagde autos. ook heeft het carter van zichzelf doorgaans een laagste punt waar de pomp zijn olie vandaan haalt, het nog lager maken van het carter kan bij sommige pompen negatieve effecten hebben voor de aanvoer.
Dry sump / droog carter system
Zoals je misschien al gelezen hebt in dit topic is dat een van de Low Profile leden een droog carter systeem in zijn auto heeft. Zoals we toen beloofd hebben gaan we hier nu verder op in. Een droog carter systeem is er in plaats van een conventioneel carter een afdekplaat. Aan deze plaat zitten diverse fittingen naar een verplaast reservoir voor de olie welke bijvoorbeeld achterin de auto geplaast kan worden voor een betere gewichtsverdeling. Ook is de conventionele oliepomp vervangen voor een sterkere pomp. Deze kan of aan de krukas geplaast worden zoals de meeste orginele pompen, maar het is ook mogelijk te gaan voor een electrische pomp wat meer vermogen oplevert. De verbeterde oliepomp zal doorgaans dus ook geen limiterende factor meer zijn voor het aantal toeren dat het blok aan kan. Een ander voordeel van een droog carter systeem is dat deze een verwarmingselement kan plaatsen in het externe oliereservoir, zodoende kan de olie verwarmd worden voordat het blok gestart is. Tenslotte kan het blok ook lager geplaatst worden vanwege het feit een droog carter minder ruimte in neemt als een conventioneel carter. Het enige en grootste nadeel van een droog carter is echter de prijs, welke doorgaans in de enkele duizenden euros ligt voor een complete kit.