zaterdag 9 april 2011
Boxer motor
In dit bericht gaan we het hebben over Boxer motors. Wat zijn boxer motors. How zijn ze anders dan normale viertakt motoren. Wat zijn de voordelen van een boxer motor en wat zijn de nadelen ervan.
Bij een traditionele viercylinder motor zijn de zuigers allemaal in de zelfde richting geplaatst. Bij een Boxer motor ligt het allemaal iets anders. Bij een boxermotor liggen de cylinderparen namelijk bijna precies tegenover elkaar. Hier komt ook de bijnaam Flat four of flat six vandaan (afhankelijk van de hoeveelheid cylinders in de motor).
Deze setup heeft veel voordelen tenopzichte van een traditionele motor. Ten eerste is een boxermotor minder hoog als een normale motor waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Zoals we jullie in een eerder bericht al eens hebben verteld heeft een lager zwaartepunt een positief effect op de wegligging. Ook zijn boxermotoren compacter waardoor verder in het midden van de auto geplaatst kunnen worden, hetgeen ook een beter effect op de wegligging heeft. Een ander belangrijk voordeel van de boxermotor is omdat de cylinderparen tegenover elkaar staan, de krachten van de tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen. Hierdoor is de motor beter in balans in vergelijking met een normale viertakt. Een voordeel hiervan is dat de motor bij lage toeren meer koppel heeft.
Click here to read in english
De nadelen van een boxermotor is dat deze in de breedte meer ruimte innemen in vergelijking tot een normale viercylinder. Dit kan ruimte problemen opleveren met de voorophanging. Hierdoor zijn er slechts zeer weinig bedrijven die een boxermotor voorin plaatsen. Aangezien de achterophanging doorgaans minder ruimte inneemt is het makkelijker om een boxermotor achterin te plaatsen. Een ander nadeel is dat de pulsen niet gemakkelijk te synchronyseren zijn in vergelijking met normale viertakt motoren. Het beste is om een 4-1 spruitstuk te ontwikkelen maar dit is lastig gezien de ruimte rondom de motor.