Hier bij Low Profile zien we dat de meeste rijders altijd wil gaan voor meer en groter. We zien crx rijders die overstappen op skylines en renault 19 rijders die op lancia delta overstappen. Maar wat als je precies het tegenovergestelde doet? Het kan zomaar blijken dat 'less is more' meer op gaat dan 'bigger is better'.
Als eerste hebben we het over het formaat. Kei cars mogen sinds de laatste wetten in 1998 maximaal 3.4X1.48X2 meter zijn met een motor van maximaal 660cc en 63 pk hebben. Dit klinkt misschien als weinig vermogen, maar als je je bedenkt dat de autos zelf maar rond de 600 kilo wegen wordt het een heel ander verhaal.
Natuurlijk zijn de grotere autos sneller en op het circuit zal het ook niet zo verassend zijn dat een s13 een betere tijd als een kei car neer zal zetten. Echter staat Low Profile erom bekend dat ze niet over circuits racen. Een auto zoals the unknown kan dan wel hele hoge snelheiden kunnen behalen op de openbare weg maar met een breedte van 2 meter is het inhalen van andere autos op de niet al te brede wegen buiten de bebouwde kom af en toe niet het meest gemakkelijke. Denk je nou eens in dat je in een Kei-car rijd, problemen als dit zullen veel minder snel voorkomen.
Het lage gewicht van een Kei-car heeft nog een voordeel en dat is de wegligging. Het lage gewicht heeft als resultaat dat de autotjes gemakkelijker hoge snelheden kunnen behalen. Dit in combinatie met het feit dat ze de weg beter kunnen benutten zorgt ervoor dat ze een vrij groot voordeel hebben op de bochtige wegen van waar Low Profile raced. Buiten dit zijn er ook vrij veel Kei-cars in 4wd geleverd. Nu is dit niet echt een race georienteerde 4wd, maar dit maakt het wel vrij makkelijk om er een achterwiel aangedreven auto van te maken.
De Japanners hebben dit tijden terug al bedacht en hierdoor zijn er in japan heel veel bedrijven die zich specialiseren in het maken van onderdelen voor kei cars. Wegligging, motorisch, exterieur, alles is te krijgen voor de Kei-cars. Zelfs turbokits en conversiekits naar grotere motoren zoals bijvoorbeeld een K20 zijn te krijgen. Dit betekent dat je niet eens zo veel moeite hoeft te doen om er een auto van te bouwen die het op een circuit de grotere autos flink moeilijk kan maken...
Tenslotte hebben we de prijs. Het is iedereen denk ik wel opgevallen dat het importeren uit japan goedkoper en gemakkelijker is geworden. Bij het importeren van een Kei car zul je een stuk minder kwijt zijn aan importkosten aangezien de sportieve modellen doorgaans pre-1996 zijn wat het vrij goedkoop maakt bij het invoeren. Het rijden zelf is ook goedkoop aangezien de 0.6 liter motor een stuk minder benzine verbruikt als een RB26 of 2JZ. Buiten dit zijn is het motorformaat en het gewicht een stuk beter voor de wegenbelasting. Tenslotte zul je als jonge bestuurder ook geen problemen hebben met het verzekeren van een auto als dit. Zelfs als je een kei car als drift auto zou willen gebruiken zul je zien dat de kleine banden toch een stuk minder kosten als die van een widebody S13. Deze kostenbesparingen resulteren weer dat je het geld kan gebruiken voor het daadwerkelijk rijden van je auto. En dat is altijd een goed teken.
Zoals je ziet zijn Kei-cars kleiner, goedkoper en in sommige gevallen praktischer dan de grotere versies zonder dat je in hoeft te leveren op plezier. Het verbaast ons dus ook dat de Nederlandse Kei-car scene ook nog niet groter is. Maar goed, wat nog niet is kan altijd nog komen...
Click here to read in english