zaterdag 7 mei 2011

Top 10 basic performance mods

We hebben nooit gedacht dat het nodig zou zijn, maar we krijgen de afgelopen tijd mailtjes of we vrij simpele performance mods kunnen behandelen. Mods die je zelf kan doen zonder al te veel moeite en welke toch resultaat hebben. Zoals je ziet hebben we geluisterd en bij deze hebben we een top tien van basic performance mods samengesteld die je toch wel vrij bovenaan staan bij dingen die je als eerste zou moeten aanpassen aan je auto of gewoon heel goedkoop of makkelijk zijn.



1. Gewichtsbesparing


Je hoeft niet altijd dingen aan te passen voor meer vermogen om sneller te gaan. Er zit een hoop in de elke auto welke er zonder veel moeite uit kan halen. Afhankelijk van het type auto wat je rijd kan je toch doorgaans rond de 100 kilo uit de auto halen wat een positief resultaat heeft op de acceleratie, top snelheid en wegligging. Verwacht geen wonderen maar resultaat zal er zeker zijn. Mocht je meer informatie hierover willen, wij zijn in het verleden al dieper ingegaan op gewichtsbesparing.

2. Onnodige dingen uit motorruim halen



Je kan zeggen dat dit vrijwel hetzelfde is als het eerste punt, maar toch is het effect anders. Als je onnodige dingen uit het motorruim haalt maak je doorgaans wel degelijker je auto sneller. We hebben het niet over zekeringkast relocaties of wiretucks, maar kleine dingen zoals buizen die warme lucht van het uitlaatspruitstuk aanzuigen naar de inlaat of koelkanalen in het inlaatspruitstuk afdoppen. Het zijn allemaal dingen die de fabrikant in de auto heeft gestopt om hem makkelijker te starten en dergelijken maar voor autoraces heb je deze dingen helemaal niet nodig. Bij de meeste autos heb je maar een beetje vermogenswinst, maar er zijn autos bekend waarbij de winst vrij hoog kan zijn. Hoe en wat is afhankelijk per auto en het is aan te raden om te vragen wat er gedaan kan worden bij voertuig specifieke forums.

3. Brake stopper



Een brakestopper is een vrij goedkope mod (ze zijn meestal rond de 20 euro al te vinden) welke toch een groot effect kan hebben. Het werkt als volgt: als je je pedaal intdrukt vervormt je schutbord een beetje. Dit heeft als resultaat dat je rempedaal een klein beetje sponzig is. De brakestopper houd je hoofdremcylinder vast aan wielkast waardoor deze niet meer kan bewegen. Hierdoor heb je een minder sponzig rempedaal en remt je auto dus een beetje directer. Simpel en effectief

4. Inlaat




Modificaties aan je inlaat zouden vrij hoog in het lijstje staan. Qua intake kun je kiezen tussen CAI en een WAI. Een CAI of Cold Air Intake is een set buizen die van je gasklephuis naar de voorbumper gaat. Hierdoor krijg je koude lucht binnen maar aangezien de buizen vrij lang zijn heb je minder gasgespons. Het tegenovergestelde hiervan is het monteren van een WAI of Warm Air Intake. Dit is doorgaans een heel stuk kortere buis met het filter in het motorruim. Vanwege de kortere buizen heb je een betere gasrespons maar aangezien de lucht warmer is in het motoruim heb je minder vermogen. Je kan natuurlijk ook dit aanpassen door een aparte kamer te makenvoor het filter en bijvoorbeeld een scoop op je motorkap te zetten. Maar aangezien dit doorgaans als een ricer modificatie gezien wordt, zie je dit eigenlijk niet zo heel veel.
Voor turbo modificaties geldt ook; hoe korter de inlaatbuizen, hoe beter de gasrespons.

5.Uitlaat


Natuurlijk bespreken we de uitlaat ook. Bij sommige motoren heb je meer winst door het inlaattraject te verbeteren, maar bij anderen zul je meer winst hebben met het aanpassen van het uitlaat traject. Voor een N/A auto heb je bij het uitlaatspruitstuk keuze tussen een 4-1 of een 4-2-1 spruitstuk. Een 4-1 spruitstuk heeft meer vermogen bij de hogere toeren, terwijl een 4-2-1 meer vermogen vrij maakt in het middengebied. Bij een turbo auto heb je ook verschillende types, maar daar gaan we echter hier verder op in. Met een iets dikkere uitlaat heb je doorgaans ook meer winst afhankelijk van het type motor. Bij een turbomotor kun je het beste zo dik mogelijk en zo kort mogelijk gaan voor het meeste winst. Minder bochten heeft ook een positief effect omdat je de uitlaatgassen zo minder weerstand ondervinden. Vanwege dit kun je ook dingen zoals een roetfilter en katalysator weghalen om meer vermogenswinst te krijgen.

6. OEM upgrades


Je kan natuurlijk aftermarket onderdelen kopen voor je auto, maar doorgaans is dit niet eens altijd nodig. Soms kun je onderdelen van een beter model installeren op je auto om zo de wegligging te verbeteren of voor vermogenswinst. Vooral Honda staat hierom bekend. Zo'n beetje alle motorische en wegligging gerelateerde onderdelen zijn onderling uitwisselbaar wat het een vrij goedkoop alternatief maakt van de aftermarket scene. In sommige gevallen zijn de oem onderdelen nog beter dan de aftermarket onderdelen. Zo heb je meer vermogenswinst als je een OEM ITR inlaatspruitstuk op je B16 zet in vergelijking met een Skunk2 inlaatspruitstuk.

7. Strutbars


Voor een betere wegligging voor een lage prijs zijn strutbars doorgaans de goedkoopste optie. Voor 30-40 euro kun je doorgaans al strutbars vinden. Strutbars zijn er in vele soorten en maten. Voor meer informatie raden we aan om ons artikel over chassisversteviging te lezen.

8. Brakeducts



De meest goedkope oplossing om oververhitte remmen tegen te gaan is om brakeducts aan te leggen. Dit kan voor enkele euro's al gedaan zijn aangezien je met tywraps, slangenklemmen en aircobuizen al een heel eind komt. Het is natuurlijk beter om je remmen te verbeteren maar alles helpt nietwaar?

9. Spoilers


Mocht je last hebben van over- of onderstuur dan kan het monteren van een spoiler een goede oplossing zijn. Nu zal een goedkope spoiler van autostyle waarschijnlijk niet heel veel doen afhankelijk van het werk, maar een goed doordachte spoiler kan je wegliggen een heel stuk bevorderen. Voor meer informatie raden we jullie aan om het artikel over aerodynamica te lezen.

10. Pu bushings


We hebben een tijd getwijfeld of we de verlagingsveren of pu bushings moesten zetten op de tiende plek. Uiteindelijk hebben we gekozen voor pu bushings aangezien je voor een betere wegligging beter kan gaan voor een goed op elkaar afgestelde schroefset en dit is niet de goedkoopste of gemakkelijkste optie om te doen. Pu bushings zijn echter vrij goedkoop (doorgaans voor rond de 150 kun je ongeveer alle rubbers in het onderstel vervangen) en zijn een stuk beter dan de oude rubber die er in de meeste autos zitten. Let er echter wel op dat het comfort van de auto een stuk achteruit gaat na het monteren van pu bushings.


Er zijn buiten dit natuurlijk veel meer dingen die je kan doen aan de auto maar dit is onze persoonlijke top tien. Tenslotte hebben we nog twee dingen te zeggen voordat je allemaal dingen aan je auto gaat doen. Goed onderhoud aan de auto is belangrijker dan performance onderdelen.

Als je wilt gaan racen met je auto, zorg dan dat je eerst kijkt of je auto technisch in orde is. Vervang de olie en remvloeistof voor goede kwaliteits vloeistof en kijk of er niet iets aan vervanging toe is voordat je modificaties aan je auto gaat doen. Zo heb je er veel langer plezier van.

Vraag je ook af of je de modificaties wel nodig hebt. Heb jij je auto wel goed genoeg onder controle? Wij raden altijd aan om de auto pas beter te maken als je helemaal aan de auto gewend bent. Hierdoor kun je beter opmerken of de modificatie beter is of niet in vergelijking met de vorige setup. Nu hebben we het niet over een veerpootbrug of een betere radiateur, maar als je zit te denken aan het verhogen van de turbodruk, je auto leeg te halen of andere nokkenassen raden we het toch aan om je auto helemaal onder de knie te hebben.
Een klassiek voorbeeld van Low Profile is dat een Civic hybride betere tijden haalde op een van onze time attacks dan een Subaru Impreza turbo. Hoewel de rijder van de Impreza geld had gestopt in het modificeren van zijn auto had hij deze nog niet onder controle. Afgezien van het feit dat de achterbank en het reservewiel eruit was, was de Hybrid kompleet standaard. De bestuurder kende de auto echter van top tot teen en wist precies hoe ver hij kon gaan. Uiteindelijk was de hybride 20 seconden sneller dan de GC8 over een track van 5.2 kilometer. We moeten er natuurlijk wel bij zeggen dat na veel oefening de GC8 later een tijd heeft neergezet die de standaard hybride met geen mogelijkheid kan verbeteren maar het zet je wel aan het denken of je de nieuwe onderdelen wel nodig hebt of dat je gewoon meer ervaring moet opdoen ;).

Click here to read in english