donderdag 2 juni 2011

alles wat je wil weten over hydraulische handremmen


Aangezien het drift maand is moeten we het wel hebben over hydraulische handremmen, er is namelijk veel discussie en onduidelijkheid over. Hoe werken ze? Hoe monteer je ze? Wat zijn de voor en nadelen? Dit bespreken we allemaal.
Een normale handrem is eigenlijk niet meer dan een ijzerdraad die de achterremmen aanspant als je eraan trekt. Handig voor het parkeren en in het geval van nood maar niet helemaal top als je je auto 100% wil gebruiken. Hoe meer je hem gebruikt hoe slapper de kabel wordt en uiteindelijk kan deze breken.

Om dit tegen te gaan kan je een hydraulische handrem monteren. Dit zorgt ervoor dat je remdruk altijd hetzelfde is en er is geen kans dat het breekt. Een ander voordeel is dat een hydraulische handrem makkelijker te doseren is. Als je de handrem gebruikt tijdens het driften zul je bij de meeste autos merken dat hij gelijk locked en dus niet te doseren is. Ook kun je de meeste aftermarket handremmen zowel horizontaal als verticaal te monteren afhankelijk van je voorkeur.
Er zijn echter ook nadelen aan een hydraulische handrem. Het kost veel tijd om deze precies in te stellen, zoals bijvoorbeeld de cylinderinhoud en het draaipunt. Een ander nadeel is dat aangezien je de handrem in het hydraulisch systeem van de auto zet, deze automatisch ook wegvalt als de remdruk wegvalt. Hierdoor is het nut weg om hem als noodrem te gebruiken. Vandaar dat dit systeem niet apk legaal is. Om het apk legaal te houden moet je een mechanische handrem behouden naast de hydraulische.



Een hydraulische handrem is relatief makkelijk te installeren afhankelijk van het type auto. Zoals je ziet hier bij deze FC moet je remleiding naar achter vervangen voor een nieuwe leiding, vanaf de hrc gaat deze door de handrem, waarna deze vervolgens naar de achterste remmen gaat. Bij een auto met een kuislings remsysteem is het iets moeilijker, daarbij moet je het remsysteem opnieuw aanleggen.

Een hydraulische handrem maakt het driften makkelijker, maar voor een budget drifter is het de moeite niet waard om het geld eraan uit te geven. Je kan het geld dan beter in een schroefset/rolkooi/stoelen of banden steken.

click to read in english