vrijdag 3 juni 2011

Getrokken banden


Getrokken banden zijn tegenwoordig flink in de mode bij de Hellaflush en Stance beweging. Toch heeft het zijn wortels van de duitse stijl en de drift stijl. Vandaar dat we dit onderwerp vandaag bespreken. Hoe kun je het beste je banden trekken, wat zijn de voor en nadelen, waar moet je op letten?

Zoals net al vermeld hebben getrokken banden zijn oorsprong van de duitse stijl en de drift wereld. De duitse stijl is ermee begonnen omdat het profiel van de banden binnen de wielkast moest blijven voor de duitse keuring. Omdat ze toch brede wielen wilde hebben kozen ze ervoor om de banden te stretchen zodat het profiel binnen de wielkast bleef. De oorspronkelijke reden voor de drift scene was omdat smallere banden goedkoper zijn en als je minder geld hoeft uit te geven kun je langer doordriften.

Rijden met getrokken banden heeft diverse voordelen. Zo kun je zoals al eerder gezegd er wat geld mee besparen. Ook heb je minder sidewall flex, waardoor je beter zijwaards kan gaan. Ook heb je minder grip, aangezien je banden smaller zijn, wat natuurlijk voordelen heeft voor de beginnende drifter. Verder zijn er een hoop mensen die getrokken banden mooi vinden.



Getrokken banden hebben, heeft ook zijn nadelen, volgens velen is het gevaarlijk om getrokken banden. Echter zijn er wat tests uitgevoerd die bewezen hebben dat licht getrokken banden niet gevaarlijk hoeft te zijn. Je moet het echter niet overdrijven zoals de foto hierboven. Ook heb je meer kans op beschadigde velgen als je je banden stretched. Verder zijn er apk stations die het afkeuren en als de plaatselijke politieagent in een slechte bui is kan je er een boete voor krijgen.

De banden die je het beste kan gebruiken zijn uiteraard goedkoopste banden. Mocht je een iets hoger budget hebben dan zijn deze de gene die het makkelijkst te stretchen zijn:
toyo t1-s
dunlop sp9000
dunlop sp8080e
falken fk451

De makkelijkste manier om je banden zelf te stretchen is met vuur, maar daar gaan we een andere keer dieper op in. Dankzij ura86 hebben we een mooie how to welke door iedereen gedaan kan worden.


Als jij de banden op de velg hebt gekregen en het eruit ziet als bovenstaande foto kun je met assteunen en een fietsband een heel eind komen. Het beste kun je een fietsband kopen die enkele maten kleiner is dan de velg zelf. Voor een 18 inch velg kun je zo het beste een 16 inch fietsband halen.


Als eerste zetten we de assteunen op de banden en druk je de band naar de ene kant van de velg. (bijvoorbeeld door erop te staan zoals in de foto). Verolgens draaien we de velg om en smeren we wat wd40 op de band (niet op de velg zelf!)



Dan doen we de fietsband erom. Zorg dat deze goed eromheen zit en dat er geen lucht kan ontsnappen voordat je deze oppompt.


Nadat je de fietsband hebt opgepompt moet er een mooie seal zitten tussen de fietsband en de velg.


Nu wordt het lastig. Terwijl je de band oppompt moet je op de volgende dingen letten, ten eerste dat de onderkant vande velg nog steeds getrokken blijft en ten tweede dat de band gelijkmatig oppompt. Je ziet dat het verkeerd gaat als de fietsband aan de ene kant dikker wordt. mocht dit gebeuren dan moet je langzaam de band terug duwen. als je een te luid gesis hoort is er ergens een lek. Mocht alles goedgaan moet je langzaam de fietsband leeg laten lopen terwijl de band oppompt.


Als je klaar bent kan je de fietsband eruit trekken en van je eindresultaat genieten.