dinsdag 7 juni 2011

Basic drift ophanging setup

Vandaag bespreken we de basis voor een drift setup. Denk echter niet dat dit de heilige graal is want die bestaat helaas niet. De beste driftsetup is compleet afhankelijk van je rijstijl en is dus anders per rijder. Toch gaan we hier een basis die je kan gebruiken om verder op door te gaan. Als je meer informatie wilt over wielgeometrie raden we je aan om ook dit artikel te lezen.
Rijdhoogte
Als rijdhoogte het enige is wat zou veranderen zou het de auto stabieler maken naar mate je lager gaat. Dit betekent dat hoe lager je gaat hoe minder makkelijk de auto begint met driften, maar hoe beter die te besturen is. Veel beginnende drifters verlagen de auto maar met ongeveer 40mm, dus dit lijkt een aardige basis setup. Let erop dat de meeste straatdrifters de auto compleet slammen en hier blijkbaar geen problemen mee hebben tijdens het driften.

hardheid
Als je auto een daily drive is kun je aan de voorkant gaan met een street setup. Is dat niet het geval kan je de voorkant een stuk stijfer zetten. Aan de achterkant is het andersom. Heb je weinig vermogen, neem dan een stel de coilovers wat zachter in, zodat je dit vermogen makkelijker op de weg kan overbrengen. Heb je veel grip, zet de coilovers dan harder om de grip tegen te gaan.

camber
Aan de voorkant kun je best wat negatief camber hebben, -3 graden ongeveer. Achter is afhankelijk van hoeveel vermogen je maakt. Als je onder de 300 pk grens zit hoef je niet aan je camber te zitten. Heb je 3-450 pk dan kun je de camber het beste tond de -1.5 graden zetten. Voor meer dan 450 pk kun je de camber rond de -3 graden zetten. Straatdrifters hebben vaak super extreme camber en volgens hun doen ze dat zodat ze nog steeds negatief camber hebben in de bocht en zo min mogelijk grip hebben, dus dat is iets wat je ook in het achterhoofd kan houden.

caster
Caster het liefst zo positief mogelijk. Dit verbetert namelijk hoe goed je van richting kan veranderen en transitions kan maken.

sporing 
Aan de voorkant kun het beste lichte uitspoor hebben om de grip voor de verbeteren. Achter kun je het beste een beetje uitspoor hebben. Licht uitspoor achter zorgt voor meer overstuur.