zaterdag 18 juni 2011

De voor en nadelen van een radiatorrelocatie


Vandaag gaan we het hebben over radiators in de kofferbak. Het is iets wat de laatste tijd steeds vaker gedaan wordt bij drift autos, maar eigenlijk is het een modificatie die bij een hoop autos voordeel kan leveren.

Het hebben van een radiator achterin heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan je hiermee het gewicht een beetje naar achteren brengen. Een hoop halen alle interieurdelen uit de auto. Hierdoor gaat wordt het zwaartepunt naar voren geplaatst. Dit kan negatieve effecten hebben op de rijdtijden van de auto. Als je de radiator achterin plaatst kun je het zwaartepunt meer naar achteren verplaatsen. Een hoop autos kunnen hierdoor een voordeel hebben. Niet alleen drifters, maar bijvoorbeeld ook autos die van zichzelf het zwaartepunt ver naar voren hebben liggen zoals bijvoorbeeld civic's, supras en dergelijken.
Een ander voordeel is dat als je weet dat je een ongeluk doorgaans met de voorkant van de auto maakt je hierdoor de kosten kan besparen. Als de radiator achterin zit zul je daardoor deze niet beschadigen tijdens een ongeluk. Ook heeft deze minder kans om te beschadigen mocht je een ongeluk maken met de achterkant van de auto aangezien je een flink ongeluk moet maken voordat je de radiator raakt.



Ook is het relatief goedkoop om de radiator achterin te plaatsen, mocht je zelf een beetje handig zijn. Het enige wat je nodig hebt is iets om de radiator mee te installeren, de buizen en een manier om de radiator te koelen. De radiator zelf kan gewoon standaard blijven. In tegenstelling tot de intercooler waarbij langere buizen nadelig is is het bij een radiator voordelig aangezien de buizen zelf meehelpen aan het koelende effect.  Hoewel een hoop mensen zeggen dat de waterpomp op deze manier ook vervangen moet worden hebben we zelf gemerkt dat orginele waterpomp bij een hoop autos al voldoende is.

Nadelen zijn er ook voor het hebben van een radiator achterin. De Buizen naar achteren en de grotere hoeveelheid koelvloeistof zorgen ervoor dat het gewicht weer wat omhoog komt te liggen. Sommigen laten de koelvloeistof lopen door de rolkooibuizen om het gewicht nog een beetje laag te houden. Als je een auto rijd met zeer weinig vermogen tenopzichte van het gewicht is het hierdoor dus niet de moeite om de radiator naar achteren te plaatsen.
Buiten dit is het ook lastiger om de koelvloeistof bij te vullen aangezien de radiator achterin zit. Het beste kun je een radiatordop maken op het hoogste punt van het koelsysteem van de motor, zodat je de vloeistof aan beide kanten kan bijvullen. Het ontluchten van het systeem is op deze manier ook moeilijker geworden.
Tenslotte is het zorgen voor voldoende koeling nog een punt van aandacht. Aangezien de radiator nu geen rijwind meer krijgt zul je hierdoor een systeem moeten maken om de radiator voldoende te koelen. Een electrische ventilator die altijd aanstaat is hierbij bijvoorbeeld een goed idee.


click to read in english