donderdag 18 november 2010

Brake drift techniek


In deze techsessie wordt Brake drift techniek uitgelegd. Een brake drift is het behouden van je de grip op je voorwielen, terwijl de achterste wielen voorbij hun grip gaan. Deze techniek is een goede manier om autos die overstuur hebben aan het begin van de bocht en onderstuur tijdens de bocht.

De techniek is vrij simpel. In plaats van remmen in de bocht rem je krachtig voor de bocht en op het moment dat je stopt met remmen stuur je in. Omdat de voorste banden hun werk beter kunnen doen als het zwaartepunt voorin zit. Aangezien de auto zelf niet zwaarder is het totale te verplaatsen gewicht hetzelfde en kun je makkelijker de bocht maken. Dit is echter een geval van timing aangezien je niet te laat of te vroeg moet insturen. Stuur je te vroeg in (dus tijdens het remmen) dan overschrijd je de de hoeveelheid grip en onderstuur je. Stuur je te laat in, dan is het gewicht al te ver naar achteren om van de verbeterde tractie gebruik te kunnen maken. Het is dus een geval van oefenen aangezien het perfecte instuurpunt voor elke auto verschillend zal zijn.

Met het gewicht voorin de auto kun je de auto makkelijker aan de achterkant laten uitbreken. Er rust immers minder gewicht op de achterwielen. Je kan de ophanging ook minder stijf maken om dit te veroorzaken. Als de achterkant niet uitbreekt kun je de andere drift technieken gebruiken om de achterkant alsnog uit te laten breken. Als je de handrem techniek, throttle off of de shift lock techniek gebruikt zul je te tractie breken door de wielen langzamer te laten draaien. Andere technieken zoals bijvoorbeeld de clutch kick zijn ook mogelijk, maar aangezien het punt hier draait om het remmen (brake drift) is het beter om dus een decelererende drift techniek te gebruiken. Je kan pas accelereren zodra de auto in een drift zit.

Vanaf dit punt is het een kwestie van gas geven om de achterkant een klein beetje sneller te laten gaan als de voorkant. Dit moet met kleine beetjes gaan, maar het belangrijkste is dat dit soepel gebeurt. Een krachtige beweging zal resulteren in een het feit dat de auto zal gaan spinnen en een te zwakke beweging zorgt ervoor dar de auto weer recht trekt. Deze techniek is dus alleen mogelijk in een achterwiel aangedreven auto, aangezien bij zowel voor- als vierwielaangedreven autos de wielen niet (althans niet zonder modificaties)  onafhankelijk in een bocht te controleren zijn.


click to read in english