dinsdag 7 december 2010

Bochten nemen - De basis


In dit artikel bespreken we de basis van bochten nemen op hoge snelheid. Er zijn hierbij verschillende technieken met verschillende resultaten.
of je ABS hebt of niet is afhankelijk van je remweg. Over het algemeen gesproken kun je beter eerder remmen als je de baan nog niet kent en dit gaan afbouwen zodra je de baan vaker gereden hebt. artikel over brake drift technieken) Het beste kun je remmen op de grens, maar zodra je wielen locken dan kan je het beste het rempedaal loslaten en vlug weer remmen met een klein beetje minder druk. Als je wielen tractie hebben verloren, probeer dan niet te sturen.
Draaipunt
Als je de perfecte lijn wil halen, dan is het belangrijk dat je draait op precies het goede punt. Als je te laat bent mis je de apex en als je te vroeg bent moet je in de bocht je lijn aanpassen. De apex kan verder liggen in de bocht dan je kan zien, dus zorg ervoor dat je de baan meerdere malen gereden hebt voor je hem op volle snelheid gaat rijden.



De apex

De lijn van de racer is de route die een racer volgt om bochten zo snel mogelijk te nemen. door de volledige breedte van de baan te gebruiken kan racer in een rechtere lijn rijden en daardoor harder gaan voordat deze de limieten van de grip van zijn banden bereikt is. Hoe je de beste lijn vind is iets wat elke rijder zou moeten kunnen. De beste lijn is afhankelijk van het rempunt, indraai punt, de apex en de positie en richting van de volgende bocht. Er bestaat geen universeel perfect punt. Alles is afhankelijk van hoe je auto is afgesteld, hoe je zelf bochten neemt en zelfs het weer speelt hierbij een rol.


Rempunt
Het rempunt is afhankelijk van hoe goed je remmen zijn, hoe hard je je pedaal indrukt en hoe ervaren jij bent met remmen. Zelfs
Over het algemeen kun je het beste zo goed als klaar zijn met remmen voordat je de bocht in gaat. Het is echter wel zo dat licht remmend door de bocht onderstuur tegen kan gaan (zoals je al hebt kunnen lezen in het
De apex is het punt waarop je het dichtste aan de binnenkant van de bocht zit. Zodra je de apex hebt geraakt kun je de het sturen verminderen en meer gas geven. De apex vinden kan lastig zijn, maar hier heb je enkele tips om dit te doen:



 
Er zijn enkele simpele tips om dit voor elkaar te krijgen. Om de apex te vinden kan je met hoge snelheid door de bocht gaan, zo min mogelijk draaien door de bocht en zo vroeg mogelijk weer gas geven
Als je zo hard mogelijk wil gaan moet je de route nemen die de bocht zo wijd mogelijk maakt. Dit zorgt voor een hogere snelheid zoals beschreven hierboven. Dit maakt gebruik van de geometrische apex oftewel de klassieke apex en wordt ook wel de klassieke race lijn genoemd. Het volgende plaatje laat zien dat de geografische apex precies in het midden van de lijn is.



 


Voordelen van deze methode:

Meest efficiente methode om bochten zo wijd mogelijk te nemen
Blijft snelheid behouden (handig voor autos met weinig vermogen)
Minste kans op over- of onderstuur
Je banden gaan langer mee
Echter zul je met deze methode niet de snelste tijden neer zetten.

Late apex
Vreemd genoeg is het mogelijk dat de rijder die niet de hoogste bochtensnelheid heeft wel het snelste een timeattack kan doen. Bijvoorbeeld als na de bocht een recht stuk komt, kun je beter een late apex nemen. Hierdoor krijg je de auto eerder recht en kun je met hogere snelheid uitaccelereren. Deze methode is doorgaans gezien als de betere methode voor racen, met een lagere snelheid de bocht in rijden, maar de bocht sneller uitaccelereren.

 
Voordelen van de moderne lijn:
Grotere kans op een betere tijd in een snellere auto
Zorgt ervoor dat het vermogen eerder gebruikt kan worden
Maakt zo veel mogelijk gebruik van rechte stukken na de bocht
Je kan laat remen
Handigere methode om in te halen in de bocht
Nadelen Met een langzame auto is dit niet de beste methode
Banden zullen eerder opgaan


 
Haarspeld bochten
In een haarspeld bocht is de beste lijn na ongeveer drie kwart van de bocht. Een goede tip die je kan gebruiken is dat halverwege het sturen in de bocht je net voor het het midden van de bocht bent.


 
De positie van de volgende bocht
Hoe de volgende bocht is gepositioneerd zorgt ook voor een verschil in lijn. Als de volgende bocht naar links gaat terwijl de eerste bocht naar rechts gaat, moet je meer naar de rechterkant van de baan gaan, en daarvoor moet je een strakkere en langzamere apex nemen in de bocht ervoor. Als je echter een rechtse bocht hebt, dan kun je in de eerste bocht een hogere snelheid aangaan.

 

click to read in english