zondag 19 december 2010

Oefenen in de sneeuw



Een van de leden van Low Profile gebruikte de middag om te glijden in de sneeuw. Dergelijke oefeningen in de sneeuw en in de regen heeft diverse voordelen, zeker voor de budget drifter met een relatief langzame auto.
 De voordelen hebben natuurlijk allemaal te maken met het feit dat het gladder op de weg is. Dit is goed voor de langzamere autos zoals bijvoorbeeld een standaard ae85. Deze hebben zo weinig vermogen dat het zelfs moeilijk is om met een clutch kick een drift te beginnen bij droog weer. Omdat gladder is kan de auto makkelijker uitbreken, waardoor de bestuurder kan wennen aan de zijwaardse beweging en de handelingen die erbij horen. Houd er echter rekening mee dat de auto door de gladheid ook meer kans heeft op onderstuur en dus een compleet andere lijn gaat volgen als het droog is. Dit merk je aan dat de auto niet instuurt, wat ook weer te verhelpen is door aan je handrem te trekken.
Een ander groot voordeel is omdat de achterwielen makkelijker uitbreken het minder stress op de aandrijflijn geeft. Hierdoor kun je langer doorgaan zonder dat er onderdelen kapot gaan door het driften. Ook slijten de banden veel minder snel door de verminderde wrijving. Dit zijn allemaal voordelen voor de budget drifter.
Als laatste voordeel van de sneeuw is dat vooral in Nederland niemand het echt gewend is en ze te bang zijn om met de auto op pad te gaan. De meeste mensen vinden het ook te koud om te gaan lopen. Hierdoor is het veel minder druk op de weg en heb je meer de ruimte om door leuke bochten te glijden. Let wel vooral op ondergesneeuwde stoepranden, en andere auto's.

De sneeuw heeft echter niet alleen voordelen. Vooral de snellere rwd autos met LSD's hebben met dit weer moeite met wegrijden of het is compleet onmogelijk geworden. Enkele van de Low Profile driftautos zijn hier al door geveld en kunnen onmogelijk van hun parkeerplaats afkomen. Maar toch, voor de beginnende en budget drifter is de sneeuw een geschenk uit de hemel.


Belangrijk is vooral; hou in je achterhoofd dat je achterwielen niet voor niets zo makkelijk gaan. Dat gaat voor ook. Een goede drift/glijpartij met de achterkant begint met je gas loslaten bij het insturen. Dit omdat je voorkant dan tijdelijk wel meer grip heeft dan achter, waardoor je je drift kan sturen. Hij stuurt dan ook een stuk makkelijker en harder in met de achterkant, waardoor je je handrem/gasreactie korter kan maken.

Leuk om te proberen als je geen ABS hebt, is een bocht inremmen en overgaan tot een brake-drift.