vrijdag 17 december 2010

Bochten nemen - deel 2




In deel 1 hadden we al verschillende bochttechnieken besproken en we hadden beloofd om hier later verder op in te gaan.  Dit maal bespreken we meer de bijbehorende pedaaltechnieken en handige tips om sneller door de bocht te gaan. De heel and toe techniek is ook zeer geschikt voor het nemen van bochten, maar wordt in een volgende post behandelt.

De volgende afbeelding laat het beste zien hoe je de bocht het snelste kan maken:  









Zodra je echter wilt beginnen met remmen is er een klein moment waarbij je rechtervoet van het gas gaat en nog niet het rempedaal indrukt. Dit kan met left foot braking tegen gegaan worden om hierbij de verloren tijd te minimaliseren. 

 Probeer zodra je op je rempunt komt zo hard mogelijk te remmen. Hiermee bedoelen we dus niet het rempedaal maximaal in te drukken, maar probeer zo hard mogelijk te remmen voordat je wielen gaan locken. Het maakt natuurlijk een verschil of je ABS hebt of niet, maar daar gaan we
Voordat je de bocht instuurt moet je in de meeste gevallen terug schakelen. Naar welke versnelling je terug moet schakelen hangt ten eerste af van de bocht en ten tweede van de versnellingsbak van de auto, maar de regel is dat je moet schakelen naar de versnelling waarmee je het hardste de bocht uit kan accelereren. Een goede techniek hierbij is heel and toe schakelen. Dit zorgt ervoor dat je kan schakelen zonder dat de auto in onbalans raakt en het zwaartepunt ongewild verplaatst. Hier gaan wij verder op in. .  

Zorg ervoor dat je soepel instuurt. In een perfecte bocht stuur je langzaam meer in tot de apex en dan langzaam weer uit. Als stuurcorrecties moet maken tijdens het maken van de heb je waarschijnlijk al een verkeerde lijn genomen. Te snel de bocht nemen zorgt ervoor dat je zwaartepunt te snel verplaatst en dit kan onbalans veroorzaken. Maak je echter niet te veel zorgen als je niet op de perfecte manier instuurt. Het gebeurt namelijk zelden dat iemand op de perfecte manier instuurt. Kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje van de Pagani Zonda R op de Nurburgring, hoewel deze een record neer zet zie je duidelijk dat hij vaak moet corrigeren.

Houd er rekening mee dat het maken van bochten het meeste vraagt van je banden. Zorg ervoor dat je soepel remt en accelereerd om zo min mogelijk stress op de banden te zetten. Vooral tijdens langere races kan dit een belangrijk punt zijn om tijd te winnen. Met agressief remmen en gas geven zul je in het begin wel tijd winnen, maar naar mate van tijd zal dit steeds minder worden en uiteindelijk wordt je langzamer dan iemand die soepel remt en gas geeft. Ook heb je meer kans op onder- en overstuur als je agressief remt en gas geeft. 

 Als je de Apex haalt kun je een klein stukje de bocht afsnijden, mits de auto niet te laag is. Aangezien het gewicht is verplaatst naar de buitenste wielen tijdens de bocht zul je geen probleem ervaren als je een klein beetje in het grind komt. Sommige van de Low Profile tracks hebben bochten met een kleine schuine afloop aan de randen. Het is zelfs mogelijk harder door deze bochten te accelereren als iemand de binnenbanden in deze afloop zet tijdens de bocht. Een truckje waar veel Low Profile rijders gebruik van maken. Houd er echter wel rekening mee dat zodra er modder of iets dergelijks ligt aan de binnenkant van de bocht je hier geen gebruik van moet maken, aangezien dit aan de banden blijft plakken en je er later tijdens de race last van kan krijgen.

Zodra je de voorbij de apex bent kun je langzaam je stuurslag verminderen. Terwijl je dit doet kun je progressief gas geven tot je volgas gaat. Hoe lang dit duurt hangt af van de auto en de bocht, sommige autos kunnen zeer snel weer direct op het gas en bij anderen moet je er wat langer mee doen (voornamelijk autos met onderin veel koppel, waardoor de wielen spinnen als direct teveel gas geeft) Bij sommige autos met turbo moet je voor de apex al gas geven, omdat anders de turbo nog niet opgespoelt is voordat je de bocht uitaccelereert. 

Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van je rijstijl en de auto die je gebruikt. Houd er rekening mee dat de perfecte bocht vrij weinig voorkomt, maar dat je met kennis van je auto, de baan en een hoop oefening je een heel eind komt. Het spreekt voor zich dat je ten alle tijden of moet accelereren of remmen om de beste tijd neer te zetten als je op het rechte stuk van een baan bent. Als je gas los laat verlies je snelheid en zul je dus ook een slechtere tijd neer te zetten. Probeer dus altijd te accelereren tot je moet remmen voor de bocht.
in dit bericht verder op in.

click to read in english

 Zorg ervoor dat je gestopt bent met remmen of het zo min mogelijk doet voordat je de bocht instuurt. Zodra je de baan beter kent en je banden warmer zijn zal het mogelijk zijn later te beginnen met remmen.