vrijdag 11 februari 2011

Bodykits - goed of slecht?

Dit maal bespreken we bodykits. We zijn er goed van bewust dat bodykits tegenwoordig bij lange na niet zo populair zijn als ze enkele jaren terug waren. We gaan dus ook niet bespreken of bodykits mooi zijn of niet want dat mag je zelf uitmaken. Wij van Low Profile hebben enkel interesse in feiten en bespreken dus ook enkel voor en nadelen ervan.


Het grootste voordeel van bodykits is de materiaalkeuze. De meeste bodykits zijn gemaakt van glasvezel, frp of koolstofvezel. Deze materialen zijn doorgaans een stuk lichter dan de orginele bumpers van een auto. Een kleine kantekening moet wel gemaakt worden hierbij. We hebben het dan over de bodykits van betere kwaliteit, dus bijvoorbeeld de orginele van bijvoorbeeld Mugen of Taitec. Het is alom bekend dat de gemiddelde bodykits die in Nederland te koop zijn replicas zijn met een niet al te goede pasvorm. Deze moeten vaak zoveel aangepast worden dat vaak zwaarder worden in vergelijking met de orginele bumper. Als we dus kijken naar de bodykits van goede kwaliteit zien we dat deze vaak de metalen bumperframes ook vervangen. Hierdoor zijn ze een stuk lichter dan de orginele varianten inclusief bumperframe.


Buiten de gewichtsbesparing hebben sommige bumpers ook aerodynamische voordelen. Nu moet je dan niet kijken naar de bumpers uit het hoogtij van de ricer hype welke doorgaans weinig voordelen hebben. Toch zijn er bumpers te koop die de aerodynamica kunnen bevorderen. Niet alleen hebben ze meer lucht inlaten en uitlaten welke bijvoorbeeld naar oliekoelers en dergelijke geleid kunnen worden of de remkoeling kunnen bevorderen. Ze zijn ook lager, waardoor er minder lucht onder de auto kan stromen. Voor meer informatie kan ik je doorverwijzen naar dit artikel.


Buiten het feit dat bodykits lichter zijn en de aerodynamica van de auto kan bevorderen hebben ze ook nadelen. Het nadeel is ironisch gezien ook de materiaalkeuze. De orginele bumper is in meer of mindere mate flexibel en kan dus vrij gemakkelijk over drempels en dergelijke. De bodykits die van kevlar/koolstofvezel/glasvezel gemaakt zijn totaal niet flexibel. Dit heeft als gevolg dat ze breken bij het raken van een drempel. Dit vergt dus meer onderhoud aan de bumpers in vergelijking met orginele bumpers. Ook kan door het afbreken de aerodynamische voordelen te niet gedaan worden. Toch is dit niet altijd een nadeel. Sommige drifters zijn bijvoorbeeld erg trots als hun bumpers helemaal kapot zijn. Voor hun geld dit als bewijs dat ze hun autos daadwerkelijk gebruiken.


Zoals je ziet zijn er diverse voordelen en nadelen aan het hebben van bodykits op de auto. Sommige Low Profile rijders zijn aanhangers van het hebben van bodykits, terwijl andere ervan gruwelen. Het blijft uiteindelijk een persoonlijke keuze om een bodykit op de auto te zetten. Een die meer onderhevig is aan discussie dan bijvoorbeeld verbeterde remmen...

click to read in english