donderdag 31 maart 2011

Het creëren van over- en onderstuur




Over- en onderstuur. Wat is het? Hoe kun je het tegengaan of opwekken. Vrijwel alles wat je wilt weten over over- en onderstuur bespreken we in dit bericht.
Onderstuur

Onderstuur zorgt ervoor dat de auto neigt om meer naar de buitenkant van de bocht te kruipen, zoals deze afbeelding aangeeft:



Overstuur
Tijdens overstuur slippen de wielen meer naar de buitenkant van de bocht in vergelijking met de voorste banden. De bestuurder kan dit corrigeren door weg te sturen van de bocht, aangezien de auto anders uit balans raken. Natuurlijk kan overstuur ook gebruikt worden om jezelf klaar te zetten voor volgende bochten, maar dit is een zeer geavanceerde techniek waar de meningen niet overeens zijn.

We gaan niet vertellen welke van de twee beter is. Zo heeft de ene bestuurder meer een neiging naar onderstuur terwijl de andere meer naar overstuur neigt. Dit is geheel naar eigen smaak en een naar smaak afgestelde auto kan een hoop seconden winst tot gevolg hebben.



Dit brengt ons naar het volgende punt; wat als je auto meer neigt naar onderstuur, terwijl jij je gemakkelijker voelt met overstuur? Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Voor jullie gemak hebben we alles in een tabel gezet.


OnderdeelOnderstuur verminderenOverstuur verminderen
gewichtsverdelingzwaartepunt richting achterzwaartepunt richting voor
Schokbreker voorzachterstijver
Schokbreker achterstijverzachter
Swaybar voorzachterstijver
Swaybar achterstijverzachter
Banden voorgroter raakvlakkleiner raakvlak
Banden achterkleiner raakvlakgroter raakvlak
Breedte of diameter van velgen voorgroterkleiner
Breedte of diameter van velgen achterkleinergroter
Bandenspanning voordruk verlagendruk verhogen
Bandenspanning achterdruk verhogendruk verlagen
Camber voornegatieverpositiever
Camber achterpositievernegatiever
Achterspoilerkleinergroter
Hoogte auto voorlagerhoger
Hoogte auto achterhogerlager
Toespoor voormindermeer
Toespoor achtermindermeer


Als je je auto wilt afstellen voor over- of onderstuur of als je gewoon wilt uitproberen wat het beste werkt is het aan te raden om te beginnen met dingen aan te passen die het makkelijkst terug te stellen zijn. Bandenspanning is bijvoorbeeld een makkelijke manier om te spelen met over en onderstuur. Bij de meeste autos is toe en uitspoor ook in te stellen, dus dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn om mee te spelen. Pas als je het zeker weet kun je altijd onderdelen kopen als spoilers en verbeterde swaybars.

Let er echter wel op dat het hebben van verschillende velgen/bandenafmetingen niet gedaan moeten worden bij 4wd autos, aangezien dit niet bevorderlijk is voor de wegligging.

Click to read in english