donderdag 31 maart 2011

Wankelmotoren en betrouwbaarheid.


In een vorige post hebben we al verteld hoe een wankelmotor werkt. In deze post gaan we in op de controversie over de betrouwbaarheid van een wankelmotor. Als je het hebt over een wankelmotor op forums zul je op de meeste forums te horen krijgen dat het blokken zijn die al uit elkaar vallen als je ernaar kijkt, terwijl de rotary liefhebbers zeggen dat ze net zo betrouwbaar zijn als elk ander blok. Het is natuurlijk niet verassend dat de meeste mensen die deze discussies beginnen doorgaans bias hebben omdat ze info van horen zeggen hebben, rotary liefhebber zijn of rotary haters. Maar waar ligt precies de waarheid?
Om direct met de deur in huis te vallen; een wankelmotor kan enkele tonnen meegaan mits je hem goed onderhoud. Er zijn verhalen bekend van wankelmotoren die meer dan 3 ton erop hebben zitten voordat ze opnieuw gebouwd moesten worden. Dit is in scherp contrast met wat de meeste conclusies van forumdiscussies.



Er zijn echter wel een paar dingen waar je op moet letten mocht je een wankelblok lang mee willen laten gaan. De twee voornaamste dingen die een rotary een kort leven geven zijn gassen met een koude motor en oververhitting. Het eerste de reden waarom de meeste wankelmotoren sterven. Zoals bij elke auto heb je types erbij zitten die het stoer vinden om ergens volgas weg te rijden of gewoon constant de motor hoog in de toeren te houden. Dit is bij sportieve autos zoals de MR-2, Skyline, S2000 en dus ook de RX7 wat meer het geval dan bij de Jan Modaal Seat Alhambra. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is kun je er gewoon los mee gaan zonder al te veel problemen.

Er zit echter wel een limiet aan gasgeven met een warme motor en dat is de motortemperatuur. Waar een gemiddelde motor het doorgaans wel aan kan om 1 of 2 keer oververhit te raken is het met een Wankelmotor gelijk einde verhaal. Mocht je dus ooit van plan zijn een auto met wankelmotor aan te schaffen is dit dus het eerste waar je naar moet kijken.Een ander probleem van de wankelmotor is doorgaans de ontsteking en de kabelboom van het blok en de brandstofpomp het opgeven. Hierdoor kunnen er allerlei complicaties ontstaan die anders makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Hoe kun je deze problemen oplossen? Mocht je dus een nette wankelmotor hebben en je wilt dat deze een stuk langer meegaat dan kun je buiten een grote beurt het beste als eerste de bekabeling samen met de ontsteking vervangen. Om het koelingsprobleem in de gaten te houden kun je een betere intercooler, radiator en meters aanschaffen om te zorgen dat de limieten wat hoger komen te liggen. Ook is het een goed idee om electrische fans te halen om de koeling bij lage temperaturen en tijdens het driften goed te houden. Buiten dit kun je ook kijken naar waterinjectie, aangezien het bewezen is dat dit de betrouwbaarheid van een wankelmotor vergroot.


Als we dus objectief kijken naar een Wankelmotor en we dit vergelijken met sommige blokken van bijvoorbeeld Mercedes, Honda en Toyota kunnen we concluderen dat een wankelmotor van mazda niet een van de meest betrouwbare motoren zijn die ooit gemaakt zijn. Het zijn echter ook niet de super onbetrouwbare blokken welke in de meeste discussies geschapen worden. De waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden. Als je let op de bovengenoemde aspecten en het een en ander aanpast aan een wankelmotor kun je er heel lang heel veel plezier van hebben. En mocht je vinden dat een motor pas goed is als je er koud mee kan trappen en je nooit op de vloeistoffen wilt letten dan zegt dat waarschijnlijk meer over jou dan over de motorblokken.

click to read in english