donderdag 5 mei 2011

Oil accumulators


We hebben het een tijdje geleden gehad over manieren om je carter te verbeteren. Echter hebben we een verbetering bewaard voor een speciale post; namelijk de accumulator. In deze post vertellen we jullie hoe een accumulator werkt en wat de voordelen ervan zijn.
We hebben al verteld dat het van groot belang is om de oliepomp ten alle tijden te voorzien van olie. Het beste wat je kan doen is het monteren van een dry sump, maar dit is ook meteen de duurste optie. Het is natuurlijk mogelijk dat je niet het budget hebt voor een dry sump engine build. Een accumulator wordt ook wel de 'poor man's dry sump' genoemd en is dus een goedkoop alternatief hiervoor.

Een accumulator werkt vrij simpel. Als je een scherpe bocht maakt of hard remt klotst de olie alle kanten op. Het kan zomaar zijn dat voor een klein moment de oliepomp geen aanvoer meer krijgt. Hierdoor komt er lucht in het koelingskanaal en dit is zeer slecht voor de koeling van de motor. De accumulator is niet meer dan een kamer waar olie onder druk zit. De accumulator houd die olie totdat de oliedruk in de motor zakt. Zodra dat gebeurt pompt de accumulator de olie terug in de motor terwijl de pomp weer oliedruk opbouwt. Hierdoor krijgt de accumulator weer olie en kan het proces weer opnieuw beginnen. Dit kan allemaal in een fractie van een seconde gedaan zijn.

Er zijn twee soorten accumulators: een op zwaartekracht gebaseerde accumulator en een accumulator met zuigersysteem. Een op zwaartekracht gebaseerde accumulator moet vrij hoog en verticaal gemoteerd zijn. Een accumulator met zuigersysteem kan vrijwel op elke manier gemonteerd worden. Je kan er een schakelaar bij kopen om de accumulator te starten als je de auto start, maar je kan er ook voor kiezen om dit handmatig te doen. Een hoop racers verkiezen dit omdat op die manier de accumulator olie kan verzamelen voordat de motor gestart is. Op het momenent dat de auto gestart is kan de olie onder druk losgelaten worden. Dit zorgt dus voor oliedruk op je lagers voordat de startmotor de motor begint te draaien.



Een andere manier waarop Accumulators gebruikt worden is als hulp om turbos te koelen. Op deze manier laat de accumulator olie vrij in het turbo kanaal nadat de motor gestopt is. Het is mogelijk om aparte accumulators te hebben voor de de motor en de turbos. In dit geval moet een het turbokoelkanaal anders aangelegd worden. Ook heeft de accumulator het op deze manier geen sluitklep nodig aangezien het olie loslaat nadat de motor uitgezet is.

Vaak hoor je raceautos nog even een keer gas geven in de pitbox na de race vlak voordat ze de auto uitgezet wordt. Dit wordt gedaan om de oliedruk te verhogen voordat ze de accumulator afsluiten, zodat deze direct weer gebruikt kan worden voor de volgende sessie.

De makkelijkste manier om een accumulator te installeren is om een sandwich plate te gebruiken voor bijvoorbeeld een oliefilter relocatie of een oliekoeler. Op deze manier kan je binnen een uurtje een accumulator geinstalleerd hebben. 


Een accumulator is dus een vrij goedkope manier om de olietoevoer te verzekeren. Buiten dit is het ook nog vrij makkelijk te installeren. Mocht je dus niet het budget hebben voor een dry sump is dit een must voor elke racewagen.

Click here to read in english