donderdag 23 december 2010

Driften - de basis

Dit maal bespreken we de basis van driften. We hebben het al eens eerder gehad over de brake drift techniek, maar de basis hebben we nog niet besproken. Zoals altijd proberen wij zo diep mogelijk in te gaan op de techniek en zo veel mogelijk tips te geven.
Als eerste heb je een achterwiel aangedreven auto nodig om te driften, vierwiel aangedreven autos zijn ook mogelijk, maar deze sturen het meeste vermogen naar de achterwielen. Ook kun je vrij makkelijk een vierwiel aangedreven auto ombouwen naar een achterwiel aangedreven auto door het centrale differentieel te locken en de aandrijfassen naar voren te verwijderen. Dit zorgt echter wel voor meer stress op de achteras. Het hebben van meer vermogen maakt het driften makkelijker, maar als je kan driften in een auto met weinig vermogen kun je makkelijker driften met een auto met veel vermogen. Een LSD of gelast differentieel is ook een pre, evenals een kuipstoel om de zijwaardse krachten makkelijker op te vangen en een rolkooi voor het geval het mis gaat. Het gezegde is niet voor niks "Its not a matter if you crash your car, but when you crash it." Een setje goedkope banden is ook aan te raden, ze zijn immers zo op.
Als je een drift bekijkt, kun je dit in vier stages opdelen.
A. Indraaien
B. Overstuur creëren

C. Behouden van de drift
D. Drift beëindigen


A. Indraaien
Als je wilt oefenen met het driften in een bocht, probeer dit te doen op een brede weg met veel uitloop. Driften is niet de snelste manier om de bocht door te komen, dus probeer ook niet direct met volle snelheid de bocht te nemen, een kilometer of 40 is voldoende. Probeer halverwege de bocht in te sturen. Als je te vroeg instuurt neem je de bocht te wijd en moet je de drift eerder afkappen. Stuur je te laat in, dan kom je te snel op het rechte stuk en heb je geen tijd om de drift te behouden. Het beste advies wat wij kunnen geven is blijf oefenen, dit is de beste manier om beter te worden. Als je de apex gebruikt om te driften merk je na oefenen dat je harder kan gaan. Zodra je dit onder de knie hebt kun je ook proberen de drift eerder te starten en langer te behouden. 

B. Overstuur creëren

Zoals als gezegd moet je overstuur creëren. Dit is soms moeilijker dan het lijkt. Er zijn verschillende manieren om de auto uit te laten breken, welke we hieronder bespreken. Bij een moderne auto moeten de stabilisatieprogrammas eerst uitgeschakeld worden.  


Power / Power over / Power slide

Met een snelle auto is dit de makkelijkste manier om een drift te beginnen. Je breekt de auto uit door hard te accelereren. Als je te langzaam accelereert zul je enkel overstuur krijgen en te hard zorgt ervoor dat je auto zal gaan spinnen. De beste manier verschilt per auto dus ook hier is oefening belangrijk. Dit werkt echter alleen bij krachtige autos, dus als je dit wil proberen met een langzamere auto is het aan te raden om te oefenen in de sneeuw

Clutch Kick

Een clutch kick wordt ook veel gebruikt bij de langzamere autos. Je moet ontkoppelen voor de bocht en gas bijgeven. Daarna laat je snel de koppeling los. Door de kracht die hierbij loskomt verliezen de achterwielen los en breekt de auto uit. 

Changing down / Shift lock

Een shift lock is een techniek die doorgaans bij de hogere snelheden wordt gebruikt. Tijdens een shift lock schakel je snel een of twee versnellingen terug zonder te remmen, waardoor de wielen te langzaam draaien en hierdoor geen tractie meer kunnen krijgen. Doordat je auto direct in hoge toeren zit kun je de drift ook makkelijker controleren.

Brake drift

Enkel mogelijk op een auto zonder ABS of een waar ABS uit te schakelen is. Om dit te doen moet je vol remmen voor de bocht om grip te verliezen. Vervolgens kan je met het gaspedaal de drift behouden. Deze techniek is enkel mogelijk voor lagesnelheid bochten. In dit bericht gaan we dieper in op de Brake Drift.

Lift off/Kansei

Dit is enkel mogelijk op hoge snelheden. Wanneer je door een hogesnelheids bocht gaat moet je het gaspedaal loslaten. Dit zorgt voor een klein beetje overstuur. Dit is enkel mogelijk met een neutraal gebalanceerde auto aangezien dit niet gebeurt bij ondersturende autos.

Handbrake / E-brake

Dit spreekt vrij voor zich. Even aan de handrem trekken in de bocht zorgt er voor dat de achterwielen tractie verliest. Zorg er echter wel voor dat je de ontkoppelt als je de handrem aantrekt.  

Scandinavian flick / feint

Met deze techniek stuur je eerst de verkeerde kant op van de bocht en draai je vervolgens vol in de goede richting. Hierna kan je de rebound gebruiken om de auto weer in de goede richting te sturen. Deze techniek komt oorspronkelijk uit de rallywereld.

Jump drift

Dit is waarschijnlijk de gevaarlijkste methode, je moet de binnenste banden in het zand aan de binnenkant van de bocht zetten. Hierdoor breekt de auto vrijwel direct uit. Pas echter op want de auto kan onverwacht reageren. 


C. Behouden van de drift

Zodra de auto uitgebroken is moet je snel handelen. Houd de auto op het gas en stuur direct de andere kant op in de richting waarop je wil gaan. Het helpt hier om een verkorte stuurratio te hebben, zodat je het stuur minder maal hoeft te draaien. Hierna probeer je het gaspedaal te balanceren om de drift te behouden. 
 
Om de drift te behouden moeten de achterwielen blijven spinnen. Doorgaans onder normale condities is 80% gas voldoende. Als de auto te ver uit breekt kun je langzaam het gas loslaten. Als je moeite hebt met het het behouden van de drift, dan kun je meer gas geven of de volgende keer iets harder de bocht nemen.
 

D. Drift beëindigen

Het beëindigen van een drift kan lastig zijn. Als je dit te snel doet kan je door de verplaatsing van het zwaartepunt het voor elkaar krijgen dat de auto overstuurt in de andere richting. Dit kan voor een cyclus zorgen en dit is moeilijk te om de macht over te krijgen. Het is de kunst om soepel van het gas te gaan  en vlug terug te sturen naar de rechtuitpositie.
Als je al deze stappen onder de knie heb gaat het driften al een stuk beter. Hierna kun je proberen de drift eerder in te zetten, harder te gaan en transitions te verbeteren. Het belangrijkste is om te blijven oefenen.

click to read in english